۱۰ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

تغییری بزرگ؛ دیدار نمایندگان آمریکایی- پاکستانی با رئیس رژیم صهیونیستی

تغییری بزرگ؛ دیدار نمایندگان آمریکایی- پاکستانی با رئیس رژیم صهیونیستی

شماری از پاکستانی های مقیم آمریکا با رئیس رژیم صهیونیستی دیدار کرده اند که مقامات تل آویو آن را یک «تغییر بزرگ» خوانده اند.

به گزارش نگاه نو، روزنامه «داون» پاکستان در مطلبی از روابط میان پاکستان و رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

۱. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، به تازگی پذیرای هیئتی از پاکستانی های مقیم آمریکا بوده است. وی در نشستی در داووس سوییس، این رویداد را «تجربه ای حیرت آور» و نمونه ای خواند که نشان دهنده «تغییر بزرگ» در روابط تل آویو با جهان اسلام است.

۲. او گفت اسراییل به دنبال گسترش همکاری ها در همه زمینه های اقتصادی و علمی با کشورهای طرف خود در توافق آبراهام است.

۳. وی با اشاره به دیدارش با هیئتی از مشاوران جوان از مراکش، شنیدن تجربه شکستن موانع و پیش رفتن و تعامل بین این گروه و گروهی اسراییلی را برای خود بسیار جالب خواند. وی گفت همه اینها نتیجه توافق آبراهام است که نشان می دهد مسلمانان و یهودی ها می توانند در کنار هم در این منطقه زندگی کنند.

۴. پاکستان به عنوان یکی از حامیان سرسخت فلسطین، اسراییل را به رسمیت نمی شناسد و با آن روابط دیپلماتیک ندارد. پاکستان پس از توافق آبراهام نشان داد تا زمانی که مسئله سکونتگاه عادلانه برای فلسطینی ها حل نشود، نمی تواند اسراییل را به رسمیت بشناسد.

۵. وزیر امور خارجه پاکستان در آن زمان، راه حل دو کشوری با مرزهای پیش از ۱۹۶۷ و پایتختی قدس برای کشور مستقل فلسطینی را شرط صلح پایدار خواند.

۶. اما پاکستان و اسراییل مدت هاست که در سطوح پایین تر، ارتباطاتی غیر علنی دارند.

۷. اقبال، وزیر برنامه ریزی پاکستان، با اشاره به سیاست کشورش در به رسمیت نشناختن اسراییل، گفت هیچ مقام رسمی و نیمه رسمی دیدار با اسراییل را هدایت نکرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز