۹ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

داماد اردوغان پشت پرده قرارداد تسلیحاتی

داماد اردوغان پشت پرده قرارداد تسلیحاتی

داماد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پهپادهای جنگی را به هر دو طرف درگیری ها می ‌فروشد و از این طریق سود میلیونی به دست آورده است.

به گزارش نگاه نو، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مطلبی نوشت: ترکیه در حال تبدیل شدن به یک تامین کننده بزرگ تسلیحات است. در دوره ریاست جمهوری اردوغان، این کشور جایگزین چین به عنوان بزرگترین صادرکننده پهپادهای مسلح در جهان شد و توازن قدرت را در چندین درگیری منطقه ای و فرامنطقه ای متزلزل کرد. آنکارا از تحویل پهپادهای جنگی به دو طرف متخاصم به طور همزمان ابایی ندارد.

کارشناسان حقوق بشر و استراتژیست های نظامی دیدگاهی منتقدانه به استفاده از پهپادهای مسلح ترکیه دارند. به خصوص که این پهپادها توسط داماد رجب طیب اردوغان و خانواده اش تولید می شود. پدر سلجوق بایراکتار، موسس شرکت سازنده پهپادهای بایکار بود که همچنین مدل Bayraktar TB2 را تولید می کند. اکنون هالوک بایراکتار مدیرعامل این شرکت شده و داماد اردوغان نیز به سمت مدیر فنی رسیده است.

به ویژه، پهپاد Bayraktar TB2 به طور گسترده در درگیری های متعددی از جمله لیبی، اتیوپی، قره باغ و سوریه مورد استفاده قرار می گیرد. گفته می شود فروش پهپادهای جنگی میلیون ها دلار برای اقتصاد ترکیه به ارمغان می آورد. مشتریان معمول آن عبارتند از مراکش، نیجریه، عربستان سعودی، قزاقستان، ترکمنستان و قطر: یعنی کشورهایی که مکررا به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار می گیرند. این پهپادهای مسلح در مناقشه مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان مورد استفاده قرار گرفت و به گزارش ایندیپندنت، هر دو کشور آنها را از ترکیه خریداری کردند.

طبق گزارش ها، این پهپاد می تواند سیستم های راداری را دور زده و تا چهار موشک ۵۰۰ پوندی را پرتاب کند. از آنجایی که این پهپاد در مقایسه با سایر تسلیحات بسیار ارزان است، برای کشورهای در حال توسعه ای که خطر شعله‌ور شدن درگیری‌ها در آنجا زیاد است، مقرون به صرفه می باشد.

به گزارش ایندیپندنت، همچنین مشخص نیست که شرکت بایکار تا کنون چند پهپاد جنگی و دقیقا به کدام کشورها فروخته است. اسماعیل دمیر، رئیس سازمان صنایع دفاعی ترکیه اخیرا در تلویزیون گفت: صادرات صنعت دفاعی ترکیه از حدود ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ به بیش از ۳ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده و می تواند در سال ۲۰۲۲ به ۴ میلیارد دلار برسد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز