۳ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

اهمیت راهبردی سفر رییس جمهور به عمان

اهمیت راهبردی سفر رییس جمهور به عمان

رسانه های منطقه همچنان به اهمیت سفر آیت الله سید ابراهیم رییسی به عمان پرداخته اند.

به گزارش نگاه نو، سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان روز گذشته به عمان سفر کرد تا درباره روابط تجاری دو کشور و همچنین ادامه مذاکرات هسته ای با پادشاه عمان دیدار و رایزنی داشته باشد.

رسانه های خبری منطقه هر کدام اهمیت این سفر را در یکی از محورهای مذاکراتی ذیل دیده اند:

۱- ادامه مذاکرات هسته ای برای بازگشت آمریکا به برجام و نقش عمان به عننوان میانجی در این پروسه

۲-همکاریهای بیشتر ایران و عمان در حوزه نفت و انرژی و به خصوص به راه افتادن خط لوله صادرات گاز ایران به عمان که در حدود دو دهه است به دلیل تحریمهای آمریکا هنوز به صورت کامل به بهره برداری نرسیده است

۳- گفتگوها برای همکاری در زمینه توریسم و به راه افتادن خطوط هوایی مستقیم میان پایتختهای دو کشور

با توجه به اهمیت روابط ایران و عمان در طول سالیان گذشته و رفتار معقول و منطقی عمان به عنوان یک شریک منطقه ای با تهران در طول بحرانهای گذشته منطقه، به نظر می رسد این سفر از اهمیت بالایی برخوردار باشدو می توان با بررسی محورها و مضووعات زیر به این سفر و تبعات آن پرداخت:

اهمیت تاریخی روابط ایران و عمان و نقش ارزنده عمان در گفت و گوهای قبلی ایران و آمریکا و نقش راهگشای این کشور در باز کردن گره مشکلات مذاکره در طول دوره های قبلی با توجه به اینکه پادشاه جدید عمان نیز اعلام کرده است که راه سلطان قابوس را در این خصوص ادامه می دهد.

گردهمایی تجار و بازرگانان ایرانی و عمانی در هفته گذشته در عمان که باعث شد این سفر نیز دستاوردهای درستی در این سفر داشته باشد. هم اینک نیز هیاتی از ۵۰ بازرگان ایرانی نیز در این سفر رییس جمهور را همراهی می کنند تا راه برای افزایش تبادلات تجاری دو کشور فراهم شود.

مسئله خط لوله گازی میان ایران و عمان که به نظر می رسد در طول دو دهه گذشته به دلیل تحریمهای آمریکایی به صورت نیمه کاره رها شده بود ولی عمان هم اینک به دلایل مختلف تلاش دارد این خط لوله را راه اندازی کند.

( مسئله جنگ اوکراین و کمبود گاز صادراتی به اروپا و تلاش کشورهای منطقه برای جایگزین شدن با روسیه در تبادلات گازی با اروپا می تواند انگیزه خوبی در این خصوص برای عمان باشد)

با وجود زیاده خواهی های غرب و آمریکا در مسئله هسته ای که باعث شده مذاکرات به بن بست بخورد، عمان می تواند نقشی جدی در مسیر باز شدن دوباره راه مذاکرات داشته باشد.

سایت خبری تایمز آو عمان در خصوص این سفر نوشته است که امضای موافقتنامه های دو جانبه در زمینه حمل و نقل هوایی، و روابط دریایی دو کشور و همچنین باز بودن بنادر دو کشور به روی کالاهای مورد نیاز طرف مقابل، از جمله موافقتنامه هایی است که دو طرف تامید دارند از اهمیت بالایی در این سفر برخوردار است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز