۱ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو؛ از انگیزه های آمریکا تا منافع اروپا

پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو؛ از انگیزه های آمریکا تا منافع اروپا

حمله روسیه به اوکراین، نظم 30 ساله پسا جنگ سردی در اروپا را به هم ریخت، اکنون نیز سوئد و فنلاند درخواست عضویت در ناتو را داده اند.

به گزارش نگاه نو، حمله به اوکراین و حجم ویرانی ها دیگر کشورهای اروپایی که تا به حال عضو ناتو نشده اند را وادار کرده است که به گونه دیگری به بقای خود بیندیشند و سعی در عضویت در ناتو داشته باشند. فنلاند و سوئد در این میان با نگاهی به از بین رفتن زیر ساختهای نظامی اوکراین، به دنبال پیوستن هر چه سریعتر به ناتو هستند تا به مسکو این پیام را منتقل کنند که اگر اوکراین نتوانست کمک ناتو و حضور نظامی ناتو را به صورت رسمی با خود به همراه داشته باشد، ما به سرعت به چنین امکانی دست خواهیم یافت و هزینه های جنگ با کشور ما برای مسکو به مراتب بیشتر از اوکراین خواهد بود.

در شرایطی که یکی از چالشهای اصلی ایالات متحده با کشورهای اروپایی عضو ناتو، میزان هزینه کرد آنها در حوزه دفاعی شان است، فنلاند و سوئد ردیف بودجه مناسبی برای امور نظامی خود دارند و مانند سایر کشورهای اروپایی نیستند که در انتظار کمکهای نظامی آمریکا در شرایط بحرانی بمانند.

فنلاند در حدود ۲۸۰ هزار نیروی آماده به رزم در اختیار دارد و میزان هزینه های دفاعی اش از میانگین هزینه های دفاعی کشورهای بزرگ اروپایی عضو ناتو نیز بیشتر است. سوئد هم غیر از موقعیت جغرافیایی عالی، از ناوگان دریایی به روز و خوبی برخوردار است.

با وجود همه این شرایط خوب، اما باز هم نباید فراموش کرد که عضویت این دو کشور در ناتو مسلما باعث ایجاد هزینه های سیاسی و اقتصادی بیشتری برای آنها و کل اتحادیه اروپا می شود زیرا در صورت بالا بودن احتمال جنگ – که به نظر می رسد بسیار بالا باشد- همه این آرایش و تجهیزات نظامی می تواند به کلی نابود شده و یا اینکه به ضعف شدید برسد.

همه این مسائل اما در حالی است که روسیه نیز تهدیدات خود در رابطه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را ادامه داده و بارها بیان کرده است در صورتی‌ که این دو کشور بخواهند راه اوکراین را بروند، به آن‌ها نیز حمله نظامی می‌کند. روسیه در عین‌ حال راه خود در ماریوپول را باز کرده و به حملات خود در جبهه دونباس افزوده است.

اوکراین در حالی به امید استفاده از سلاح‌های آمریکایی به مقابله با روسیه ادامه می‌دهد که به نظر می‌رسد آمریکا چندان هم با وجود همه تبلیغات نظامی و سیاسی به پیروزی اوکراین امیدوار نیست و تنها تلاش دارد دستاوردی سریع با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو برای خود ایجاد کند.

به همین جهت است که مشاور امنیت ملی بایدن نیز در همین خصوص گفته است که آمریکا و متحدانش به «ستیزه‌جویی» علیه فنلاند و سوئد پاسخ خواهد داد. سالیوان در نشست خبری کاخ سفید، با اشاره به تحویل درخواست عضویت در ناتو از سوی فنلاند و سوئد گفت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از این ثبت درخواست استقبال می‌کند و با مقامات ناتو و سنای آمریکا در زمینه پیوستن این دو کشور به ناتو با سرعت‌ بالا و بدون هیچ مانعی همکاری خواهد کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز