۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

گفتگوی اختصاصی نگاه نو با «سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در تهران

گفتگوی اختصاصی نگاه نو با «سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در تهران

سفیر اوکراین در تهران در گفتگوی اختصاصی با نگاه نو پیش بینی کرد که جنگ اوکراین به طول خواهد انجامید. وی افزود : اقتصاد جهانی در نتیجه این بحران آسیب دیده است.

به گزارش نگاه نو، سفیر اوکراین در تهران در پاسخ به این پرسش که اگر به قبل از بحران کنونی بازگردید آیا راهکارهای دیپلماتیک با روسیه را می پذیرفتید، گفت: ما همواره برای حل موضوعات چندجانبه با روسیه از طریق راه حل های دیپلماتیک آمادگی داشتیم.

وی ادامه داد : تا سال ۲۰۱۴ ما همیشه با مسکو رابطه دیپلماتیک داشتیم و تلاش کردیم تا تمام مشکلات را از راهکارهای دیپلماتیک حل کنیم. وضعیتی که تا سال ۲۰۱۴ بود به نفع روسیه بود. چون روس ها در دولت آن زمان حضور داشتند و شهروندان روسی هم با تابعیت روسیه دارای وضعیت خوبی بودند.

وی ادامه داد: فدراسیون روسیه ۳ بار به طور رسمی حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را در قالب امضای قرارداد و یاداشت تفاهم تضمین کرده بود.

نخستین بار در سال ۱۹۹۱ در زمان شروع فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در بلاروس روسای اتحاد جماهیر شوروی سابق گردهم آمدند و اسناد و پروتکل هایی را امضا کردند که براساس آن مرزهای اوکراین مشخص شد و بر تمامیت ارضی اوکراین تاکید می کرد. دومین بار در سال ۱۹۹۴ در بوداپست هم بار دیگر بر تضمین حاکمیت اوکراین تاکید شد.

وی ادامه داد که یلتسین در سال ۱۹۹۴ باز هم این ضمانت ها را امضا کرد و روسای جمهور کشورهای دیگر هم این کار را انجام دادند.

سومین بار بین روسیه و اوکراین یک موافقت نامه مهم دوستی و صلح و همکاری بین دو کشور به امضا رسید. در آن زمان آقای پوتین این موافقت نامه را امضا کرد.

سفیر اوکراین در تهران اظهار داشت: روسیه این ضمانت ها را اولین بار با اشغال شبه جزیره کریمه و سپس حمله به لوهانسک و دونسک نقض کرد. سومین بار هم که چندماه پیش یک تهاجم تمام عیار علیه اوکراین انجام داد.

وی در توضیح دخالت های اسرائیل در بحران اوکراین مدعی شد که از زمان شروع جنگ اسرائیل بی طرفی اتخاذ کرد اما بعد از آنکه لاوروف وزیرخارجه روسیه اعلام کرد که هیتلر یک یهودی بود این موضع اسرائیل ۱۸۰درجه تغییر کرد و در کنار اوکراین قرار گرفت.

سفیر اوکراین در ایران در پاسخ به این پرسش که سیاستمداران جهانی معتقدند که جامعه جهانی به بحران اوکراین توجه دارد و به موضوع فلسطین اهمیتی نمی دهند باید بگویم که اوکراین در سال ۲۰۱۶ در دسامبر که عضو دائم شورای امنیت بود به قطعنامه ای که شهرک سازی اسرائیل را محکوم می کرد، رای مثبت داد. با آنکه روابط ما با اسرائیل خوب است. ما می توانستیم به این قطعنامه رای ندهیم اما تصمیم گرفتیم و احساس کردیم که این کار عادلانه است.

ما در سال ۲۰۱۶ نیز به قطعنامه ای که اسرائیل را به عنوان یک اشغالگر می شناخت رای مثبت دادیم اما این پرسش مطرح می شود که اوکراین چه چیزی در قبال این قطعنامه به دست آورد؟ به جز اینکه به روابط اقتصادی آن با اسرائیل آسیب زد. با آنکه ما با تل آویو رابطه خوبی داشتیم.

اوکراین به عنوان یک کشور متخاصم برای اسرائیل شناخته شد و مذاکرات برای ایجاد مناطق آزاد تجاری با تل آویو متوقف شد و همکاری های نظامی نیز متوقف شد. همچنین نتانیاهو، سفر نخست وزیر اوکراین به اسرائیل را لغو کرد و روابط تل آویو با کی یف را به کمترین سطح رساند. وی ادامه داد که اوکراین هیچ نگرانی از اینکه اسرائیل را اشغالگر بداند نداشته است.

سفیر اوکراین درباره حمایت سیاسی از فلسطین گفت همانطور که در قرآن به عدالت تاکید شده است ما هم هیچ نگرانی از این بابت نداریم چرا که فکر می کنیم که این موضع اوکراین بر اساس عدالت بوده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش ناتو و ادعاهای ناتو برای حمایت از اوکراین و اینکه اگر این واکنش ناتو نبود شاید این بحران ایجاد نمی شد گفت: اگر درباره ناتو بخواهم چیزی بگویم این است که ناتو به عنوان یک سازمان، به اوکراین کمک های  سوخت رسانی کرده است. درست است که اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کرده است و ما تصور می کردیم ضمانت امنیت ملی اوکراین خواهد بود.

طی سالها قبل از جنگ، دبیرکل ناتو گفته بود که ما نمی توانیم اوکراین را به عنوان یک عضو ناتو بپذیریم. آنگلا مرکل صدراعظم وقت آلمان و بوریس جانسون و امانوئل ماکرون هم همگی گفتند که آماده نیستیم.

البته روسیه به بهانه موشک های ناتو این درگیری را آغاز کرد و الان فنلاند و سوئد هم احساس خطر می کنند و درخواست رسمی پیوستن به ناتو را داده اند بنابراین منطق روسیه که به خاطر گسترش ناتو به سوی مرزهای شرقی به اوکراین حمله کرد، اکنون بعد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو باید به سوی مرزهای شمال روسیه برود.

وی ادامه داد که جنگ اوکراین به زودی خاتمه نمی یابد و به طول خواهد انجامید.

سرگئی بوردیلیاک درخصوص تاثیر جنگ اوکراین بر امنیت غذایی جهان نیز اظهار داشت: نقش اوکراین در بازار جهانی بسیار مهم است. اوکراین یکی از بزرگترین تامین کننده مواد غذایی در جهان است. به عنوان مثال در زمینه صادرات روغن آفتابگردان رتبه یک را داریم که حدود ۵۰ درصد نیاز جهان در زمینه روغن آفتابگردان را تامین می کند، در صادرات جو رتبه ۲ و در صادرات ذرت رتبه ۳ و در صادرات گندم حدود ۱۵ درصد صادرات جهان را برعهده دارد.

قیمت غذایی و غلات در دنیا حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است و طبق پیش بینی تحلیلگران بین المللی، اکنون و در آینده نزدیک غذای کافی ساکنان کشورهایی مثل بنگلادش، پاکستان، لبنان، سوریه، تونس، یمن و کشورهای خاورمیانه با مشکل مواجه خواهد شد و به خاطر افزایش قیمت ها این کشورها امکان خرید و واردات نخواهند داشت و این می تواند منجر به ایجاد گرسنگی بزرگ شود.

طبق نظر دبیرکل سازمان ملل متحد حدود ۳۶ کشور دنیا وابسته به مصولات غذایی اوکراین و روسیه هستند یعنی بیش از نیمی از وارداتشان در زمینه غلات از این دو کشور است. سوریه، لبنان، یمن، سومالی، مصر و کنگو از جمله این کشورها هستند و کشورهایی مثل مصر و لبنان حدود ۸۰ درصد واردات جو، روغن، ذرت و گندم را از اوکراین وارد می کنند.

بعد از حمله روسیه به اوکراین نیروهای مسلح روسیه موفق شدند قسمت هایی از ۴ استان جنوبی اوکراین را اشغال کنند که یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان اوکراین هستند. اکنون طی دو ماهی که جنگ آغاز شده است روس ها حدود ۵۰۰ هزار تن غلات این منطقه را مصادره کرده و سعی داشتند به کشورهای خاورمیانه از جمله مصر و لبنان صادر کنند اما سرانجام این کشورها قراردادهای خود را لغو کردند و این محصولات بازگشت خورد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز