۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

انتخابات پارلمانی لبنان با ۷۱۸ نامزد انتخاباتی

انتخابات پارلمانی لبنان با ۷۱۸ نامزد انتخاباتی

انتخابات پارلمانی لبنان با رقابت ۷۱۸ نامزد انتخاباتی صبح امروز در این کشور آغاز شد.

به گزارش نگاه نو، درهای مراکز رای گیری از صبح امروز (یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه) در بیست و چهارمین دوره پارلمانی لبنان برای تعیین ۱۲۸ نماینده این کشور به روی مردم باز شد.

مراکز رای گیری در ۱۵ حوزه انتخاباتی از ساعت ۷:۰۰ صبح امروز (یکشنبه ۲۵ اردیبهشت) به وقت لبنان (۸:۳۰ به وقت ایران) آغاز به کار کردند.

این مراکز تا ساعت هفت عصر بسته می شوند و پس از آن شمارش آرا آغاز می شود.

تعداد واجدین رأی در این دوره از انتخابات لبنان ۳.۹۶۷.۵۰۷ نفر است که در مقایسه با ۳.۷۴۶.۴۸۳ نفری آنها در سال ۲۰۱۸ ، ۲۲۱.۰۲۴ نفر بیشتر شده است. از این میان ۱.۳۶۱.۵۴۶ نفر مسیحی و ۲.۵۸۴.۹۹۳ مسلمان هستند.

این انتخابات از آن جهت اهمیت دو چندان دارد که با توجه به نظام حکومتی جمهوری/ پارلمانی در لبنان، پارلمان سرنوشت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر آینده این کشور را نیز رقم خواهد زد.

در مجموع ۱۰۰۲ نامزد در ۱۵ حوزه انتخابیه برای حضور در پارلمان و تصاحب ۱۲۸ کرسی با یکدیگر رقابت می کنند.

بر اساس معاهده طائف که در سال ۱۹۸۹ در لبنان امضا شد، کرسیهای پارلمانی میان گروههای مختلف توزیع می‌شود و شامل ۲۸ سنی، ۲۸ شیعه، ۸ دروزی، ۳۴ مسیحی مارونی، ۱۴ ارتدوکس، ۸ کاتولیک، ۵ ارمنی، ۲ علوی و ۱ نماینده اقلیت از مسیحیان است.

رقابت ۷۱۸ نامزد

در انتخابات پارلمانی امسال لبنان ۷۱۸ نفر در قالب ۱۰۳ لیست یا فهرست برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان در ۱۵ حوزه انتخاباتی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

قانونی که انتخابات کنونی لبنان بر اساس آن برگزار می‎شود، «تناسبی» است و کرسی‌های احزاب مختلف به تناسب تعداد رأیی که کسب می‌کنند، به آنها تعلق می‌گیرد.

نامزدها در قالب ۴۸ لیست یا فهرست انتخاباتی در ۱۵ حوزه به شرح زیر با یکدیگر رقابت می‌کنند:

بیروت (۲ حوزه)

بیروت الاولی: ۶ لیست

بیروت الثانیه: ۹ لیست

جبل لبنان (۴ حوزه)

جبیل و کسروان: ۷ لیست

المتن: ۶ لیست

بعبدا: ۷ لیست

الشوف و عالیه: ۷ لیست

الشمال (۳ حوزه)

عکار: ۸ لیست

الضنیه المنیه و طرابلس: ۱۱ لیست

البترون، الکوره، بشری و زغرتا: ۷ لیست

البقاع: (۳ حوزه)

زحله: ۷ لیست

البقاع الغربی و راشیا: ۶ لیست

بعلبک و الهرمل: ۶ لیست

الجنوب (۳ حوزه)

صیدا و جزین: ۷ لیست

صور و قری صیدا الزهرانی: ۴ لیست

النبطیه، بنت جبیل و حاصبیا و مرجعیون: ۳ لیست.

قانون انتخاباتی لبنان

کرسی های پارلمانی بنابر آنچه فهرست های مخصوص به هر حزب یا جریان یا فراکسیون به دست آورده است، توزیع می شود.

قانون، عملیات رأی گیری را به گونه ای تنظیم کرده است که هر مرد یا زن لبنانی با ۲۱ سال تمام چه مقیم لبنان باشد و چه نباشد، حق رأی دارد.

رأی گیری با برگه های رسمی رأی برگزار می شود که وزارت کشور پیشتر آنها را آماده کرده است. این برگه ها حاوی اسامی فهرست ها و اعضا و تصویر نامزدها است.

رأی دهندگان از بین فهرست های رقیب، یک فهرست را برمی گزینند و هر رأی دهنده می تواند به نامزدی از حوزه انتخاباتی کوچک تر در ضمن فهرستی که بر می گزیند، رأی دهد.

احزاب و گروه های لبنانی

در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان، در مجموع ۱۰۰۲ نامزد در قالب ۱۰۳ لیست با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این دوره ۱۱۸ زن در لیست‌های انتخاباتی حضور دارند که بیشترین تعداد حضور بانوان در ادوار انتخابات پارلمانی است.

از آنجایی که نظام سیاسی حاکم بر لبنان نظام پارلمانی است، ائتلاف‌ها و گرایش اکثریت در پارلمان همواره نقشی اساسی در تقسیم قدرت در این کشور داشته و روند مسایل و اولویت‌ها را تعیین می‌کنند.

هم اکنون جریان ۸ مارس که نزدیک به حزب الله است، ۷۲ کرسی در پارلمان لبنان دارد که شامل احزاب جریان ملی آزاد، المرده، اتحادیه انقلابی ارمنی، حزب دموکرات لبنان، حزب ناسیونال سوسیالیست سوری، جنبش امل و … است.

در مقابل جریان ۱۴ مارس که مخالفان حزب الله و جریان مقاومت را شامل می‌شوند ۴۸ کرسی را به خود اختصاص داده اند.

این گروه‌ها شامل حزب القوات، جریان المستقبل، حزب کتائب، جریان قرنه شهوان، حزب لیبرال ملی، جنبش نوسازی دموکراتیک، جنبش راست دموکراتیک و ائتلاف ملی لبنان، همواره عامل اصلی مسایل و مشکلات این کشور بوده و وابسته به غرب یا دلار‌های نفتی سعودی هستند.

در این انتخابات در میان جریانات مسیحی که طبق قانون، نیمی از پارلمان را در اختیار دارند همچنان رقابت اصلی بین جریان ملی آزاد (وابسته به میشل عون و جبران باسیل)، حزب القوات (متعلق به سمیر جعجع) و جریان المرده (فرنجیه) خواهد بود.

در بین احزاب شیعی پیش بینی می‌شود همچنان ائتلاف وفاداران مقاومت (حزب الله) و امل اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کند.در بین دروزی‌ها نیز رقابت اصلی بین حزب سوسیالیست ترقی خواه (ولید جنبلاط)، دموکرات (طلال ارسلان) و التوحید العربی (وئام وهاب) است و احتمالا کرسی‌های آنان نیز همچون گذشته تقسیم می‌شود.اما جریانات اهل سنت با توجه به کناره گیری سعد حریری با فشار‌های محمد بن سلمان و شکاف بوجود امده با بیشترین تغییر مواجه خواهند بود.

اهل تسنن لبنان در عرصه سیاسی دچار چند دستگی شده است، هر چند دلار‌های سعودی به کمک فواد سنیوره و بها حریری آمده اند، اما به نظر نمی‌رسد بتوانند تغییر قابل توجهی به وجود آورند. پیشتر کشور‌های عربی شورای همکاری خلیج فارس که همسو با تحریم‌های اقتصادی و امنیتی آمریکا سفرای خود را از لبنان فراخوانده بودند تا بلکه بتوانند بر دولت این کشور برای محدود کردن حزب الله فشار وارد کنند، بدون نتیجه، از چندی قبل، بی سر و صدا سفارتخانه و فعالیت‌های سیاسی شان را مجددا فعال نموده اند تا بلکه روند سیاسی کنونی را به سود خود برگردانند.

سعودی‌ها در انتخابات گذشته بیشترین حمایت مالی را از جریانات اهل سنت و سپس گروه‌های مسیحی مخالف حزب الله داشتند. اما به نظر می‌رسد در انتخابات اخیر دلار‌های سعودی بیشتر به سمت حزب مسیحی القوات (سمیر جعجع) سرازیر شود.

مجلس لبنان ۱۲۸ کرسی دارد و جریان ۱۴ مارس که مخالف مقاومت است، امید دارد با فشار‌های اقتصادی و سیاسی چند سال اخیر بتواند اکثریت را در مجلس به دست آورد و پروژه خلع سلاح حزب الله را به ثمر برساند.

مخالفان سلاح مقاومت در این دوره از انتخابات نیز حمایت عربستان و رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس را در اختیار دارند.

حضور لبنانی های ساکن جبیل در مراکز رای گیری/ توقف روند انتخابات در منطقه هراجل

لبنانی‌های منطقه جبیل، به دنبال آغاز فرایند رای گیری، به صورت گسترده در پای صندوق های رای حضور یافتند.

به دنبال حضور لبنانی‌های منطقه جبیل در پای صندوق های رای در انتخابات پارلمانی این کشور، در قلمون ناحیه دوم شمالی نیز مردم در مراکز راکی گیری حضور یافتند.

در همین زمینه کانال ام تی وی گزارش داد که در یکی از مراکز رای گیری در هراجل، روند انتخابات پس از ارسال تعرفه اشتباه و رسیدن برگه های رای جبیل به جای برگه های رای کسروان، متوقف شد.

شعبه های رای گیری ساعت هفت صبح در ۱۵ حوزه انتخاباتی باز و ساعت هفت عصر بسته خواهد شد و پس از آن شمارش آراء در مراکز رای گیری آغاز می شود.

استقرار یگان های ارتش لبنان برای برقراری امنیت انتخابات

یگان های ارتش لبنان برای تامین امنیت در زمان برگزاری انتخابات در مناطق مختلف کشور مستقر شده اند.

فرماندهی ارتش لبنان دیشب در بیانیه ای اعلام کرد نیروهای ارتش و یگان های آن برای حفظ امنیت در انتخابات در مناطق مختلف کشور مستقر شده اند.

فرماندهی ارتش لبنان از شهروندان خواست تا همکاری لازم را انجام دهند و به توصیه های نیروهای امنیتی توجه کنند.

بسام مولوی وزیر کشور لبنان تاکید کرد که اوضاع امنیتی تحت کنترل است و طرحی امنیتی برای حمایت از مراکز رای گیری و تضمین سلامت انتخابات تهیه و تدارک دیده شده است.

وی در گفتگوی تلویزیونی اظهار داشت: برق، چالش بزرگ تر است اما ما مشکلات تامین برق را متحمل شدیم و خواهیم توانست که انتخابات را با موفقیت انجام دهیم.

وزیر کشور لبنان قبلا گفته بود که بیش از ۷۵ هزار نظامی شامل ارتش و نیروهای امنیتی در همه مناطق لبنان برای تامین امنیت در جریان برگزاری انتخابات مستقر شده اند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز