۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

رکود سیاسی در عراق؛ ارائه ۱۰ طرح ظرف ۵ ماه

رکود سیاسی در عراق؛ ارائه ۱۰ طرح ظرف ۵ ماه

عراق در حال حاضر با بن بست سیاسی مواجه است و ارائه 10 طرح تاکنون نتیجه ای در برنداشته است.

به گزارش نگاه نو، اسکای نیوز در گزارشی درباره بن بست در روند سیاسی عراق آورده است: روند سیاسی عراق پس از سلسله طرح های ارائه شده از سوی سیاستمداران و رهبران احزاب این کشور، وارد مرحله رکود ترسناکی شده است.

این بحران از زمان انتخابات پارلمانی که در اکتبر گذشته برگزار شد، ایجاد و تاکنون ادامه دارد.

تاکنون شمار طرحهای ارائه شده ظرف ۵ ماه گذشته که از ژانویه تا ماه مه ۲۰۲۲ ارائه شده است از ۱۰ طرح فراتر رفته است.

شروع این طرحها با طرح «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق برای حل اختلافات و دودستگی‌های سیاسی بود که  به نبال آن نیچروان بارزانی رئیس اقلیم و محمد حلبوسی رئیس پارلمان با مقتدی صدر رهبر جریان صدر در نجف به رایزنی پرداختند که این طرح سرانجامی نداشت.

همچنین از سوی «ایاد علاوی» نخست وزیر اسبق و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق و «عمار حکیم» رهبر جریان حکمت طرح‌های جداگانه‌ای دیگری مطرح شد و هرکدام به بیان دیدگاه‌های خود برای حل بحران سیاسی عراق پرداختند که با اقبالی از سوی طرف‌های سیاسی عراقی روبرو نشد.

همچنین سه طرح ارائه شده از سوی مقتدی صدر که در شرایط مختلف مطرح شد را هم باید به این طرح‌ها اضافه کرد که هر سه طرح در راستای تشکیل دولت اکثریت ملی بود و طرح آخری اوایل ماه جاری میلادی مطرح شد که به چهل نماینده مستقل مجلس چراغ سبز برای تشکیل دولت داد.

همچنین چارچوب هماهنگی شیعی هم طی ماه‌های گذشته دو طرح با هدف حل بحران ارائه داده است و شروط خود را مطرح کرده است اما تاکنون موجب حل بحران نشده است.

«ائتلاف برای مردم» هم طرحی ارائه داد که اتفاقی نیافتاد. این ائتلاف بزرگترین ائتلاف نمایندگان مستقل است که از ۱۸ نماینده جنبش «امتداد» و« نسل نو» تشکیل شده است و هدف شکستن دیوار سهمیه بندی است.

از سوی دیگر «شریف سلیمان» نماینده حزب دمکرات کردستان در مجلس عراق از تصمیم این حزب برای ارائه طرحی برای پایان دادن به اختلافات سیاسی در عراق خبر داد.

وی افزود: طرح ها و ابتکار عمل‌هایی که قرار است در این مرحله ارائه شود، باید مطالعه شده باشد و به برون رفت از بحران و بن بست سیاسی کنونی بیانجامد.

همچنین «شریف سلیمان » عضو حزب دموکرات کردستان، با تاکید بر احتمال برون رفت از بن بست سیاسی کنونی در عراق گفت: ارائه طرح‌ها و گفتگوها با همه نیروهای سیاسی برای برون رفت از بن بست سیاسی و تشکیل دولت جدید عراق ادامه دارد، اما تاکنون این تلاش‌ها نتایج روشنی درپی نداشته است.

وی افزود: درهای حزب دموکرات برای گفتگو برروی همه احزاب باز هستند و این حزب مطمئن است که این احزاب توانایی برون رفت از بن بست سیاسی کنونی را دارند.

شریف سلیمان برپایبندی حزب دموکرات کردستان به نامزد خود برای تصدی منصب ریاست جمهوری عراق و دست بر نداشتن از این منصب تاکید کرد.

«عماد محمد» تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: بن بست سیاسی تاثیر منفی بر زندگی عراقی‌ها گذاشته است و کشور را به سوی مرحله نامعلومی سوق می‌دهد به ویژه طرح‌های سیاسی متعددی از سوی طرف‌های مختلف مطرح شده است اما هیچ رخداد ملموسی رخ نداده است و نیاز به امتیاز دادن و کوتاه آمدن طرف‌ها دارد تا دولت جدید تشکیل شود. مانورهای سیاسی باید به راهکاری منجر شود.

«حافظ آل بشاره» تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: تاکنون تحول مثبتی در روند سیاسی که به حل بحران منجر شود، رخ نداده زیرا طرح هیئت هماهنگی با طرح جریان صدر جواب داده شده است.

همزمان «یاسر وتوت» نماینده مستقل از طرحی خبر داد که نمایندگان مستقل امروز قرار است، ارائه دهند.

یادآور می‌شود که با وجود گذشت چند ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر گذشته، هنوز تکلیف رئیس جمهور جدید، فراکسیون اکثریت و دولت جدید عراق مشخص نیست.

«رفیق الصالحی» عضو ائتلاف فتح عراق امروز شنبه اعلام کرد که طرح ارائه شده از سوی هیئت هماهنگی مورد اقبال گسترده همه تشکلات سیاسی به ویژه گروههای سیاسی سنی و کُردی واقع شده است.

وی افزود: رویکرد همه گروه‌های سیاسی به سوی طرح ارائه شده از سوی هیئت همانگی برای حل بحران سیاسی است زیرا طرحی دقیق و واقع بینانه است و شامل راهکارها و جزئیاتی که به نفع کشور است.

الصالحی گفت: روزهای آتی شاهد گشایش سیاسی بحران عراق و حرکت به سوی تشکیل دولت جدید خواهیم بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز