۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

چین: استرالیا و آمریکا رقابت تسلیحاتی را ترویج می کنند

چین: استرالیا و آمریکا رقابت تسلیحاتی را ترویج می کنند

چین اعلام کرد: استرالیا، انگلیس و آمریکا باعث رقابت تسلیحاتی در حوزه هند و اقیانوسیه می‌شوند.

به گزارش نگاه نو، «ژائو لی‌جیان» در یک نشست خبری اظهار داشت: استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا در حال نظامی کردن منطقه جنوب اقیانوس آرام هستند که ترویج‌کننده یک رقابت تسلیحاتی جدید است.

وی گفت: استرالیا به همراه آمریکا و بریتانیا بدون هیچگونه مشورتی با کشورهای منطقه، یک بلوک نظامی تشکیل داده و مسابقه تسلیحاتی را در منطقه اقیانوس آرام جنوبی تحریک می‌کنند.

این دیپلمات چینی تاکید کرد که پکن خواستار عقب‌نشینی استرالیا از اقدامات خود و تجدیدنظر در معاهده نظامی با انگلیس و آمریکا است.

وزارت خارجه چین پیشتر گفته بود که پکن و جزایر سلیمان یک توافقنامه در زمینه همکاری امنیتی امضا کردند که هدف اصلی آن ارتقای ثبات اجتماعی و آرامش بلندمدت در این کشور است که به نفع جزایر سلیمان و منطقه جنوبی اقیانوس آرام خواهد بود.

این وزارتخانه با تاکید بر اینکه همکاری‌های امنیتی دو طرف علیه هیچ کشور ثالثی انجام نمی‌شود، گزارش ها مبنی بر ساخت پایگاه دریایی چین در جزایر سلیمان را تکذیب کرد.

پیش از این، «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا هشدار داده بود ساخت پایگاه نظامی چین در جزایر سلیمان خط قرمز استرالیا و آمریکا است.

 جزایر سلیمان که تا سال ۱۹۷۵ تحت قیمومیت انگلیس بود، کمتر از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و توافق امنیتی چین و جزایر سلیمان در شرایطی محقق شده که این کشور در سال ۲۰۱۹ ضمن قطع روابط خود با تایوان، روابط خود با چین را آغاز کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز