۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

سلاح هایی که اولین بار علیه رژیم صهیونیستی استفاده شد

سلاح هایی که اولین بار علیه رژیم صهیونیستی استفاده شد

جنبش حماس امروز به مناسبت سالگرد نبرد سیف القدس، به معرفی سلاح هایی که برای نخستین بار علیه تل آویو در این کارزار استفاده شد، پرداخت.

به گزارش نگاه نو، امروز ۲۰ اردیبهشت نخستین سالگرد عملیات سیف القدس است. این عملیات به دلیل حمله صهیونیست‌ها به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی و تلاش برای اخراج ۵۰۰ فلسطینی از محله شیخ جراح در قدس اشغالی، آغاز شد شلیک موشک به سمت قدس برای نخستین بار در این جنگ رقم خورد. در مقابل نیز رژیم موقت صهیونیستی به نوار غزه حمله و بیش از ۲۴۰ نفر را به شهادت رساند. اما مقاومت فلسطین با شلیک هزاران موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی، موجب فرار ۷۵ درصد از صهیونیست‌ها به پناهگاه‌ها شد. در نهایت نیز اسرائیل پس از ۱۱ روز، با آتش‌بس پیشنهادی مصر موافقت کرد.

در نخستین سالروز عملیات «سیف القدس» مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، کتائب عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس، به صورت رسمی به معرفی سلاح هایی پرداخت که برای نخستین‌‌بار در نبرد سیف القدس مورد استفاده قرار گرفتند.

* موشک AYYASH 250K

این موشک برگرفته از نام فرمانده شهید «یحیی عیاش» از فرماندهان ارشد کتائب عز‌الدین القسام و متخصص در امور الکترونیک است که در پنج ژانویه ۱۹۹۶ در اثر انفجار بمبی که عوامل رژیم صهیونیستی در گوشی تلفن همراهش کار گذاشته بودند، به شهادت رسید. این موشک دارای برد بیش از ۲۵۰ کیلومتر و دارای قدرت تخریب بالا است.

* موشک A120

نام این موشک نیز از نام فرمانده شهید رائد صبحی العطار که به مرد شماره یک، به اسارت گرفتن صهیونیست‌ها شهره است، گرفته شده است. وی در آگوست ۲۰۱۴، به همراه دو فرمانده دیگر، «قسام محمد ابوشماله» و «محمد برهوم» هدف حمله بالگردهای صهیونیستی قرار گرفت و هر سه به شهادت رسیدند. این موشک دارای برد ۱۲۰ و قدرت تخریب بالا است.

* موشک SH 85

نام این موشک برگرفته از نام فرمانده شهید محمد ابوشماله عضو شورای عالی نظامی کتائب عزالدین القسام است که به همراه شهید العطار در آگوست ۲۰۱۴ به شهادت رسید. این موشک دارای برد ۸۵ کیلومتر و قدرت تخریب بالا است.

* پهپاد انتحاری شهاب

این پهپاد ساخته دست مبارزان فلسطینی، نیز برای نخستین‌بار در سال گذشته علیه رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفت. پهپادی بومی که ماموریت‌های مهمی چون هدف قرار دادن یک کارخانه مواد شیمیایی در شهرک صهیونیست‌نشین «نیرعوز» و سکوی گازی اسرائیل مقابل سواحل شمال غزه را با موفقیت انجام داد.

* پهپاد الزواری

یک پهپاد شناسایی بومی که نام آن برگرفته از فرمانده شهید «محمد الزواری» است. شهید الزواری اهل تونس و یکی از دانشمندان صنعت هواپیمایی و مخترع پهپادهای انتحاری که در سال ۲۰۱۶ میلادی، در کشور تونس به دست موساد به شهادت رسید.

مقاومت فلسطین در جریان نبرد سیف‌القدس از این پهپاد برای شناسایی و رصد سایت‌ها و پایگاه‌های دشمن و شهرک‌های صهیونیست‌نشین استفاده کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز