۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

نارضایتی از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

نارضایتی از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با پیروزی «امانوئل مکرون»، نماینده حزب «جمهوری به پیش» به پایان رسید و او توانست بار دیگر دولت را برای ۵ سال در دست بگیرد.

در این انتخابات او توانست رقبای محافظه‌کاری همچون، «اریک زمور»، «والری پکرس» و «ژان لوک ملانشون» را در دور اول و خانم «مارین لوپن»، یکی از چهره‌های راست افراطی را در دور دوم شکست دهد.
نتایج حاکی از این است که مکرون ۵۸.۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده در حالی که میزان آرای کسب شده توسط لوپن،۴۱.۴ درصد بوده است.
رهبران برلین، بروکسل و لندن از پیروزی مجدد ماکرون در انتخابات ابراز خوشحالی کرده و این پیروزی را به وی تبریک گفتند.

پیروزی مکرون و پیروزی اتحادیه اروپا

پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات این دوره از ریاست جمهوری، در واقع پیروزی اتحادیه اروپا نیز به حساب می‌اید. اگر خانم لوپن در این دوره از انتخابات پیروز می‌شد، احتمالا فرانسه به سمت فرگزیت – چدایی فرانسه از اتحادیه- حرکت می‌کرد.
به گزارش فرانس ۲۴، این نامزد راست افراطی متعهد شده بود که به محض به قدرت رسیدن، به دنبال اصلاح فوری اتحادیه اروپا و بازسازی «اتحاد ملت‌ها» خواهد رفت. اگرچه او اعلام کرده بود که در خصوص بیرون کشیدن فرانسه از اتحادیه اروپا، پول واحد و منطقه شنگن هیچ «برنامه سری» ندارد، اما مکرون هشدار داده بود که سیاست‌ها و رویکرد او فرانسه را به سمت فرگزیت پنهانی خواهد کشاند.
در نتیجه، به محض اعلام پیروزی مکرون، همتایان اروپای‌اش، با عجله انتخاب او را تبریک گفتند و از پیروزی او استقبال کردند. «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا، گفت: «نتیجه به این معناست که اتحادیه اروپا می‌تواند پنج سال دیگر روی فرانسه حساب کند».

نارضایتی و اعتراضات سراسری در فرانسه

با پایان رای‌گیری و اعلام پیروزی مکرون، جلیقه زردها به خیابان آمدند و علیه دولت دست به اعتراض زدند.
در همین حال در سایر شهرهای فرانسه از جمله پاریس، این اعتراضات با خشونت همراه شد و پلیس برای متفرق کردن جمعیت از شوکر و گاز اشک‌اور استفاده کرد. همچنین، در برخی از مکان‌ها، پلیس با باتون به جمعیت معترض حمله می‌کند.
در مقابل معترضان سطل اشغال‌ها را آتش زدند و خیابان‌ها را مسدود کردند. به گزارش فرانسه ۲۴، ساعاتی پس از اعلام پیروزی ماکرون به عنوان رئیس جمهور ۵ ساله فرانسه، جلیقه زردها به خیابان ریختند و علیه دولت شعار دادند. این جنبش که حدود سه سال سرکوب و ساکت شده بود، بار دیگر در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت جدید تظاهرات کردند.
فشار اقتصادی و تورم، خستگی از محدودیت‌های کرونایی، افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی، وضعیت مبهم مهاجران و گسترش اسلام هراسی در فرانسه، همگی عواملی بود که اعتراضات گسترده‌ای را در فرانسه رقم زد. در همین حال، مکرون طی ۵ سال گذشته قول داده بود که راه بر بازگشت افراطیون بسته است. اما به نظر می رسد در انتخابات اخیر، بار دیگر راستگرایان افراطی به صحنه سیاست بازگشته اند.
تمامی این موارد عللی شد بر نارضایتی عمومی که با مشارکت پایین در انتخابات و پس از آن اعتراضات خیابانی به نمایش درآمد.
مشارکت ناامید کننده مردم، نشان می‌دهد که اعتراضات تنها علیه مکرون نبوده، بلکه در رد گسترده این دوره از انتخابات بوده است. این دوره از انتخابات، ۲۸ درصد رای غایب داشت که بالاترین میزان در نیم قرن گذشته بود.
از ارای ریخته شده به صندوق، ، بیش از یک سوم آرا سفید بود که نشان می‌داد مردم به هیچکدام از رای‌دهندگان مایل نبودند. این ارقام نشان دهنده ناامیدی گسترده از این دوره از انتخابات بود که در نهایت با پیروزی مکرون و اعتراضات خیابانی شکل خشونت‌آمیز به خود گرفت.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز