۲ آبان ۱۴۰۳
کپی شد!

ولادیمیر پوتین:

روسیه به دنبال تقویت بریکس در عرصه جهانی است

روسیه به دنبال تقویت بریکس در عرصه جهانی است

رئیس جمهور روسیه که کشورش ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد، در گزارشی از اقدامات این کشور گفت: به دنبال تقویت اقتدار بریکس، افزایش نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی و تمرکز بر حل مسائل فوریتی جهانی و منطقه‌ای بوده‌ایم.

به گزارش نگاه نو به نقل از ریانووستی، ولادیمیر پوتین چهارشنبه در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو گروه بریکس در کازان افزود: روسیه در دوره ریاست خود بر بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی برای تعمیق همکاری‌های چندجانبه کشورهای عضو در سه حوزه اصلی شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مالی و ارتباطات فرهنگی و بشردوستانه فعالیت‌های خود را پیش برد.

وی با بیان اینکه گروه بریکس از اقتدار، تأثیرگذاری و جایگاه والایی در عرصه بین‌المللی برخوردار است، گفت:‌ کشورهای بریکس دارای ظرفیت های عظیم اقتصادی، علمی، جمعیتی و سیاسی هستند.

کشورهای بریکس در عمل در قبال مسائل جهان مسئولیت‌پذیر هستند

رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد:‌ کشورهای بریکس نه در گفتار بلکه در عمل در قبال وضعیت جهان از خود مسئولیت پذیری نشان می دهند و طرفدار برابری، حسن همجواری و احترام متقابل هستند.

پوتین با اشاره به پیوستن اعضای جدید به بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ همزمان با آغاز ریاست دوره‌ای روسیه گفت: اقدامات زیادی برای اطمینان از پیوستن کامل اعضای جدید به روند کاری بریکس انجام شده است.

لزوم تعادل در گسترش بریکس

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به ابراز علاقه بیش از ۳۰ کشور برای همکاری با بریکس اظهار داشت: علاقه مندی بی‌سابقه کشورهای جنوب و شرق جهانی برای همکاری با بریکس را نمی توان نادیده گرفت.

وی در عین حال گفت: در اینجا باید تعادل را حفظ کرد و از کاهش اثربخشی بریکس جلوگیری کرد. پوتین یادآور شد که در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۳، سران این کشورها توافق کردند که روش‌ها و دسته‌بندی‌های کشورهای شریک بریکس را توسعه دهند و فهرستی از نامزدها را برای قرار گرفتن در چنین جایگاهی تهیه شود؛ ثبت تصمیمات اعضا در این زمینه در بیانیه نهایی اجلاس کازان مهم است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز