۲۹ مهر ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

آیا جنبش حماس با شهادت یحیی السنوار پایان می یابد؟

آیا جنبش حماس با شهادت یحیی السنوار پایان می یابد؟

آخرین تصاویر ثبت شده از یحیی السنوار رهبر حماس در ویرانه‌های تل‌السطان رفح، تابلویی از تفکری پویاست که شواهد نه تنها نابودی آن را نشان نمی‌دهند بلکه از سرگرفتن سنوارهای بیشمار در فلسطین را نوید می‌دهند.

به گزارش نگاه نو، آنچه السنوار در سال‌های زندان و آزادی برای آرمان فلسطین در سر داشت، با تجاهل برخی در خاورمیانه در حال نابودی بود و این آرمان مقدس را نام‌های شومی چون عادی‌سازی تهدید می‌کرد. قرار بود توطئه‌ای عبری- غربی، محور عربی را هم با خود همراه ساخته و برای همیشه منکر وجود اشغالگری و اشغالگران در منطقه و در پی آن انکار مردمان فلسطین شوند.

شهید السنوار در سال‌های فعالیت خود کوشید، سیستمی را در جنبش حماس (هم شاخه سیاسی و هم نظامی) پایه گذاری کند که آن را از وابستگی به فرد و نام نجات دهد و امروز هم با توجه به اینکه السنوار برگزیده بسیاری در جنبش حماس بود به نظر می‌رسد شیوه او همچنان چراغ راه جوانان حماس خواهد بود.

شواهد حکایت از آن دارد که با هر تروری از فرماندهان مقاومت نه تنها اثرگذاری حماس و حزب‌الله از بین نمی‌رود بلکه افزایش یافته و بار دیگر به کابوس ساکنان اراضی اشغالی تبدیل می‌شود و از این رو طبیعی است که آن‌ها بار روانی این پرسش را که نتیجه یک‌سال جنگی چنین سخت بوده به دولتمردان تل‌آویو انتقال دهند.

آرمانی که سنوار و هنیه و نصرالله در بازه زمانی سه ماه اخیر جان در راه آن نهادند، از میانه خانه‌های غزه و مردمان این باریکه جان گرفت و یک سال ایستادن بر سر این آرمان باید غرب و حامیان اسرائیل را به این نتیجه رسانده باشد که این ایستادگی، ابدی است حتی اگر در قامت تکه‌چوبی ساده در برابر پهپادی پیشرفته باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز