۲ مهر ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو در سفر پزشکیان به نیویورک

فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو در سفر پزشکیان به نیویورک

رئیس‌جمهور ایران در حالی عازم آمریکا شد که این سفر و تمام رویدادها و حاشیه‌های آن باید با نگاهی واقع‌بینانه و در چارچوب روندهای حاکم بر تحولات جاری در منطقه و عرصه بین الملل مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.

به گزارش نگاه نو، مسعود پزشکیان در حالی به خاک آمریکا پای می‌گذارد که روابط ایران با غرب و به ویژه آمریکا همچنان یکی از اصلی ترین چالش‌های ایران در عرصه سیاست خارجی بوده و از این رو تحولات این حوزه نیز مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی است.

روابط ایران و غرب در حال حاضر با سه ابر مسئله در هم تنیده روبرو است: جنگ اوکراین، جنگ غزه و پرونده مذاکرات رفع تحریم ها که آن را در دو سال گذشته با سطحی از پیچیدگی‌ روبرو کرده که پیش بینی روندهای به سادگی قابل انجام نیست.

علی رغم شرایط نه چندان مناسب حاکم بر مناسبات میان ایران و اروپا اما، دیدار و گفتگوی رئیس جمهور کشورمان با مقامات اروپایی در جریان سفر به نیویورک می‌تواند در مسیر ایجاد درک این مهم که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر تمایلی برای نقش‌آفرینی در بحران اوکراین موثر باشد.

تداوم بحران غزه که هم ایران عامل اصلی وقوع و تداوم آن را آمریکا می داند و هم واشنگتن بازیگر اصلی این عرصه را تهران قلمداد می کند، مسیر همواره پیچیده گفتگوهای غیر مستقیم میان ایران و آمریکا در موضوع رفع تحریم‌ها را بیش از هر زمان دیگری با موانع جدی و کم سابقه روبرو کرده است.

روابط ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی عملا در وضعیت ساکن قرار گرفته و علی‌رغم همکاری نزدیک ایران با آژانس، پشت سد سیاسی ایجاد شده از سوی آمریکا و اروپا متوقف شده است.

حضور در نیویورک و بهره‌گیری از فرصت‌های این سفر محدود رئیس‌جمهور می‌تواند آغازی برای حل چالش‌ها ارزیابی شود به شرطی که غرب در عالم واقع هم چنان که در گفتارهای سیاسی بر آن تاکید می کند در پی کاستن از تنش با ایران باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز