۲۷ شهریور ۱۴۰۳
کپی شد!

نخست وزیر عراق:

پایان ماموریت ائتلاف بین المللی به زودی اعلام می‌شود

پایان ماموریت ائتلاف بین المللی به زودی اعلام می‌شود

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با بیان اینکه پایان ماموریت نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی اعلام می‌شود، گفت: پایان این ماموریت به معنای پایان روابط میان عراق و آمریکا نیست.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع) محمد شیاع السودانی روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به اینکه دلایل حضور ائتلاف بین المللی در عراق پایان یافته و عراق سال ۲۰۲۴ همانند عراق سال ۲۰۱۴ نیست، اظهارداشت که از مرحله جنگ به مرحله ثبات رسیدیم.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گروه ترویستی داعش را دیگر تهدیدی برای عراق ندانست وگفت: گفتگوی صریح با ائتلاف بین المللی را آغاز کرده ایم و کمیته‌ای دوجانبه برای ساماندهی خروج نیروهای ائتلاف تشکیل شده است.

نخست وزیر عراق پایان این ماموریت را به معنای پایان روابط میان عراق و آمریکا ندانست و در عین حال یادآور شد که بلکه برعکس با آمریکا وارد مذاکرات برای برقراری روابط امنیتی پایدار و روابط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در کنفرانس بین المللی ائتلاف علیه داعش شرکت خواهیم کرد و گفت که به گزینه‌های مردم آمریکا در انتخاب رئیس جمهور خود احترام می‌گذاریم و با هر دولتی تعامل خواهیم کرد.

السودانی در ادامه با اشاره به اینکه ایران حامی فرآیند سیاسی و تلاش های عراق در مبارزه با تروریسم است، گفت که عراق تنها کشوری در منطقه است که روابط متمایز با ایران و آمریکا دارد

نخست وزیر عراق، افزود: عراق کشور مهمی در اوپک و اوپک پلاس و به کاهش تولید نفت خود پایبند است. السودانی خاطرنشان کرد که ما به تصمیم اوپک به صورتی که قیمت‌های نفت و معادله میان منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را حفظ کند، پایبند هستیم.

وی افزود: ما دو گزینه درباره صادرات نفت از طریق بندر جیهان داریم یا اینکه قراردادها را اصلاح کنیم که شرکت‌های دارای قرارداد با اقلیم کردستان، مخالفت کردند و یا اینکه قانون بودجه را اصلاح کنیم که این امر نیازمند توافق سیاسی است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز