۱۵ مرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

نگاهی به وضعیت اسرائیل در دو رخداد ورزشی؛ تنفر در قطر؛ تحقیر در فرانسه

نگاهی به وضعیت اسرائیل در دو رخداد ورزشی؛ تنفر در قطر؛ تحقیر در فرانسه

رژیم صهیونیستی که همواره از رویدادهای ورزشی برای موضوعات سیاسی بهره برداری می کند، در المپیک 2024 فرانسه نیز همچون جام جهانی قطر با ناکامی مواجه شد و برنده اصلی این مسابقات، فلسطین بود.

به گزارش نگاه نو، این همان اسرائیلی است که تلاش می‌کرد قبل از هفتم اکتبر با حضور در مناسبت‌ های فرهنگی و ورزشی به مشروعیت سیاسی دست یابد. آنها حتی برای جام جهانی قطر برنامه داشتند. قرار بود تا بیش از ۸۰ هزار تماشاگر اسرائیلی به قطر منتقل شوند. حتی مکان های ویژه برای عبادت یهودیان نیز در نظر گرفته شده بود.

ماشین رسانه ای اسرائیل نیز استودیوهای خود را در قطر آماده کرده بود تا همراه خبرنگاران خود، فضای جام جهانی قطر را به نفع اسرائیل مدیریت کند. پرسش‌ها و سناریوها از قبل آماده شده بود.

اگرچه در آن زمان، جامعه جهانی، دنیای بعد از هفتم اکتبر را هنوز درک نکرده بود و اندیشه و تفکر جهانی در انحصار فهم رسانه‌های غربی بود اما با این حال جام جهانی قطر که قرار بود به یک فرایند عادی‌سازی روابط برای اسرائیل تبدیل شود به جام جهانی نفرت از اسرائیل تبدیل شد. فلسطین در جام جهانی قطر یک غایب حاضر لقب گرفت و با آنکه در میان تیم‌های شرکت کننده حضور نداشت اما در تمامی استادیوم های دوحه می درخشید.

به گونه‌ای که می‌توان گفت برنده اصلی جام جهانی قطر، فلسطین بود. آن هم در شرایطی که همه می‌دانند اسرائیل همواره از جام جهانی و مناسبت‌های مهم ورزشی به عنوان حاشیه امن برای نسل کشی بهره‌برداری می‌کند. در قطر هم امیدوار بودند تا فرصت جام جهانی قطر اندکی افکار عمومی و دیدگاه‌های جهانی را از موضوع فلسطین دور نگه دارد و از طرفی سیاستمداران و تصمیم گیران نظامی اسرائیل با آسودگی بتوانند به رویکرد خود ادامه دهند.

این وضعیت البته با ویژگی‌های خاص خود در مسابقات المپیک پاریس ۲۰۲۴ اتفاق افتاد. آن هم در کشوری که حامی سرسخت یهود و اسرائیل است و هرگونه فعالیت ضد صهیونیستی را با توجیه یهودی ستیزی سرکوب می‌کند.

این بار تفاوت عمده و ویژه‌ای نیز داشت و آن این بود که افکار عمومی جهان چهره جدیدی از اسرائیل بعد از هفتم اکتبر را تجربه کرده بود. افکار عمومی که تحت تاثیر رسانه‌های آمریکایی تصویر غلط و نادرستی از تحولات فلسطین و نیز رویکرد رژیم صهیونیستی داشتند و در برخی اوقات اقدامات جنایتکارانه اسرائیل را با عنوان دفاع مشروع توجیه می‌کردند، این بار تنفر از اسرائیل در قطر به تحقیر آن در پاریس تبدیل شد.

چند هفته قبل از برگزاری مسابقات المپیک پویش‌های مختلفی در تحریم حضور ورزشکاران اسرائیلی برگزار شد و هنوز هم اعتراضات به شکل‌های گوناگون ادامه دارد. این فرایند، کار را برای اسرائیل سخت‌تر کرد و اکنون جهان به سمتی می‌رود که درک مناسب و فهم خوبی از پشت پرده چهره خشونت آمیز اسرائیل دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز