۱۳ مرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

واکنش ایران چگونه و در چند سطح خواهد بود؟

واکنش ایران چگونه و در چند سطح خواهد بود؟

پرسشی که اکنون در افکار عمومی جهان مطرح می‌شود، این است که آیا ایران به اقدام اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه فرمانده شهید و رئیس فقید دفتر سیاسی حماس پاسخ خواهد داد و اگر پاسخ مثبت است این واکنش در چه سطحی و چگونه خواهد بود؟

به گزارش نگاه نو، ایران پیشتر در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به کنسولگری آن در دمشق واکنش نشان داد اما این واکنش تنها یک پیام سیاسی برای اسرائیل بود که تهران هر زمان که بخواهد می‌تواند عمق امنیتی اسرائیل را هدف قرار دهد.

در حقیقت در واکنش سابق ایران و شلیک موشک‌ها و ارسال پهپادها هیچگونه قصدی برای تنبیه نظامی اسرائیل و وارد کردن خسارت به آن وجود نداشت، اگرچه اسرائیل خسارتهای این حمله را سانسور کرد.

ایران تنها می‌خواست، قدرت امنیتی و نیز اشراف اطلاعاتی خود را به اسرائیل نشان دهد. یک پیام بازدارنده نظامی اما در سطح پایین. اما آیا این بار نیز واکنش ایران در همان سطح و در همان جغرافیا و به طور مستقیم تنها از سوی ایران انجام خواهد شد که باید گفت پاسخ منفی است.

بر اساس داده‌های موثق، واکنش تهران در چند جبهه و در چند سطح قدرتمند و دردناک‌تر از گذشته خواهد بود و از این رو انتظار می‌رود که سفارت‌ها، شخصیت‌های اسرائیلی و اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی، هدف مشروع ایران هستند. نکته مهم اینکه ایران اعلام کرده است که غیر نظامیان جزء اهداف نیستند.

ایران همچنین از چند جبهه دیگر در عراق، یمن، سوریه و لبنان با هماهنگی گروه‌های مقاومت اسلامی حملات هماهنگ یا جداگانه ای را علیه اهداف مهمی در سرزمین‌های اشغالی انجام خواهد داد و باید این نکته را تاکید کرد که کرانه باختری و غزه نیز به این پیکار می پیوندند. به هر حال هر اقدامی که تهران انجام دهد دارای یک توجیه بین المللی و قانونی است چرا که اسرائیل تمامیت ایران را با ترور یک شخصیت سیاسی که با پاسپورت دیپلماتیک به کشورمان تردد کرده بود زیر پا گذاشت.

مهدی عزیزی سردبیر نگاه نو

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز