۱۹ تیر ۱۴۰۳
کپی شد!

تحلیلگران سیاسی:

روابط پیونگ‌یانگ و مسکو باری بر دوش پکن است

روابط پیونگ‌یانگ و مسکو باری بر دوش پکن است

تحلیلگران سیاسی روابط نزدیک‌تر بین کره‌شمالی و روسیه را باری بر دوش پکن ارزیابی کرده اند.

به گزارش نگاه نو به نقل از نشریه صبح جنوب چین، کره‌شمالی پخش برنامه‌های خارج از کشور خود را از طریق یک ماهواره روسی به نام اکسپرس۱۰۳ (Ekspress) از ۳۱ خرداد آغاز و ۱۱ تیر پخش‌های خود را از ماهواره چایناست ۱۲ (ChinaSat12) متوقف کرد.

کانگ جون یونگ کارشناس مسائل چین در دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک سئول در همین راستا، اظهار داشت: سوئیچ ماهواره‌ای به معنای تشدید همکاری علمی و فناوری بین کره شمالی و روسیه است.

وی با بیان اینکه تاکنون چین متحد کره‌شمالی بوده است، افزود: این اقدام نشان می‌دهد که نفوذ پکن بر پیونگ یانگ کاهش یافته ولی همچنان وابستگی تجاری کره‌شمالی به چین پابرجاست.

رامون پاچکوپاردو استاد روابط بین‌الملل در کینگز کالج لندن هم بر این باور است که کره‌شمالی در زمین اتحاد جماهیر شوروی و چین در برابر یکدیگر بازی می‌کرد، اما پس از فروپاشی شوروی، نفوذ پکن در مسکو نسبت به پیونگ‌یانگ، بیشتر بود.

وی با بیان اینکه روسیه پس از حمله به اوکراین نیازمند دریافت مهمات و تسلیحات نظامی از سوی پیونگ‌یانگ بود، افزود: «کیم جونگ‌اون رهبر کره شمالی این مساله را به نفع کشور خود می‌داند و به دنبال دریافت کمک بیشتر از طرف مسکو است.

این کارشناس انگلیسی ادامه داد: در حالی که چین تلاش می‌کند تا نفوذ خود را بر کره شمالی حفظ کند، اما در مواجهه با روابط نزدیک‌تر بین مسکو و پیونگ‌یانگ، «از مرز عبور نمی‌کند».

پاچکوپاردو تاکید کرد: احتمالا چین بر این باور است که روابط روسیه و کره‌شمالی بر پایه منافع متقابل و کوتاه مدت است که پس از پایان حمله مسکو به اوکراین، کمتر خواهد شد. چین همواره با ایجاد جنگ سرد مخالف بوده است و در همین راستا تلاش می‌کند فاصله خود را با کره‌شمالی و روسیه حفظ کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز