۱۳ تیر ۱۴۰۳
کپی شد!

فنلاند:

روسیه شدیدا به چین وابسته است

روسیه شدیدا به چین وابسته است

الکساندر استاب رئیس‌جمهور فنلاند خواستار فشار چین بر روسیه برای پایان یافتن جنگ اوکراین شد.

به گزارش نگاه نو، اتکای روسیه به چین به حدی رسیده که پکن می‌تواند با یک تماس تلفنی به جنگ اوکراین پایان دهد. استاب این حرف را گفت. رئیس‌جمهور فنلاند که کشورش سال گذشته رسما به عضویت ناتو درآمده، یک بار دیگر ادعاهای غرب علیه چین درباره جنگ اوکراین را تکرار کرد.

وی در مصاحبه با بلومبرگ گفت که «روسیه در حال حاضر به شدت به چین وابسته است. یک تماس تلفنی رئیس‌جمهور شی جین پینگ این بحران را حل خواهد کرد». چین بارها بر بی‌طرفی خود در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما همزمان پکن روابط خوبی با مسکو دارد و فشارهای غرب برای اعمال فشار بر روسیه را رد کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اولین سفر خارجی خود پس از پیروزی در انتخابات، به پکن سفر و با همتای چینی دیدار کرد. رئیس‌جمهور فنلاند مدعی شد که «اگر او (رئیس‌جمهور چین) بگوید زمان شروع مذاکرات صلح است، روسیه مجبور به انجام این کار خواهد شد. آنها چاره دیگری نخواهند داشت».

قرار است پوتین و شی در بیست و چهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه دیدار کنند. این نشست ۱۳ و ۱۴ تیر برگزار می‌شود. رئیس‌جمهور فنلاند با بیان اینکه چین می‌تواند از پایان دادن به «جنگ تهاجمی و استعماری» روسیه در اوکراین سود ببرد، گفت: «این کشور باید از قوانین بین‌المللی مرتبط با تمامیت ارضی و حاکمیت محافظت کند.

استاب افزود: «تنها چیزی که روسیه درک می‌کند قدرت است. بنابراین، هر چه اکنون بتوانیم بیشتر به اوکراین کمک کنیم، جنگ را سریع‌تر به پایان خواهیم رساند».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز