۱۰ تیر ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

مذاکرات آتش‌بس غزه؛ از تماس مقامات مصر و ترکیه تا پیش‌نویس جدید برای مذاکره

مذاکرات آتش‌بس غزه؛ از تماس مقامات مصر و ترکیه تا پیش‌نویس جدید برای مذاکره

تحرکات جدیدی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه آغاز شده و میانجی‌های مذاکرات از جمله مصر و ترکیه، پیش‌نویس جدیدی را به طرف فلسطینی ارائه کرده‌اند.

به گزارش نگاه نو، رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند آمریکا تلاش‌های جدیدی را برای پر کردن خلأهای مذاکراتی میان حماس و تل‌آویو آغاز کرده تا مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا بار دیگر جان بگیرد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز دیشب تماس‌هایی از مقامات اطلاعاتی مصر و ترکیه دریافت کرده است. با این حال، یک مقام ارشد حماس می‌گوید که تحول جدیدی در روند مذاکرات کنونی آتش‌بس رخ نداده است.

تلویزیون رژیم اسرائیل (کان) به نقل از یک دیپلمات عربی در این باره گزارش داده است که میانجیگران پیش‌نویس جدیدی در خصوص دو عبارت «پایان جنگ» و «خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه» به حماس ارائه کرده‌اند که در این پیش‌نویس در سطح گسترده‌تری به مسئله تبادل اسرای اسرائیلی پرداخته شده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر از طرحی سه‌مرحله‌ای برای آرام‌سازی اوضاع در نوار غزه سخن به میان آورد که شبکه «الجزیره» با افشای بندهای این طرح خبر داده بود که طرف آمریکایی در این پیشنهاد عبارت‌های «پایان جنگ» و «خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه» را که شروط اصلی حماس برای مذاکره هستند، به صراحت بیان نکرده است.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داده است که این رژیم در حال آمادگی برای کوتاه کردن عملیات در رفح (جنوب غزه) است تا به توافقی در خصوص حملات حزب‌الله در مرزهای شمالی دست پیدا کند که این توافق شامل دور کردن حزب‌الله به آن سوی رود لیطانی باشد.

از طرف دیگر، شبکه «سی‌ان‌ان» نیز به نقل از یک منبع آمریکایی که او را بلندپایه خوانده، گزارش داده است قالب‌های جدیدی برای بخش‌هایی از طرح پیشنهادی آتش‌بس آمریکا ارائه شده تا خلأهای موجود میان حماس و تل‌آویو کوچک‌تر شود.

وبگاه اسرائیلی «آکسیوس» نیز به نقل از چند منبع در دولت آمریکا خبر داده است اقدامات جدیدی که آمریکا به همراه میانجیگران یعنی قطر و مصر اخیرا آغاز کرده، مربوط به بند هشتم طرح پیشنهادی آتش‌بس است.

منابع یادشده گفته‌اند که مقامات آمریکایی بند هشتم را با ادبیاتی متفاوت بازنویسی کرده‌اند. این وبگاه همچنین به نقل از یک منبع آگاه نوشته واشنگتن اقدامات خود را برای توافق طرفین بر سر آتش‌بس تشدید کرده است.

حماس: تحول جدیدی رخ نداده است

با این حال، «اسامه حمدان» عضو ارشد حماس دیشب گفت هیچ تحول جدید و واقعی‌ای در مذاکرات آتش‌بس غزه رخ نداده است و نوار غزه همچنان برای نهمین ماه متوالی تحت تجاوزات رژیم صهیونیستی قرار دارد. او افزود اطلاعاتی که رسانه‌ها از طرف مقامات آمریکایی نقل می‌کنند، تنها با هدف تحت فشار قرار دادن حماس انجام می‌شود و این اظهارات هیچ نکته جدیدی ندارد.

حمدان که شنبه‌شب در نشستی مطبوعاتی در پایتخت لبنان این اظهارات را بیان می‌کرد، همچنین خبر داد این جنبش پیشنهادی جدیدی از طرف آمریکا دریافت کرده؛ اما این طرح شامل آتش‌بس دائم و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه نیست.

این عضو ارشد حماس اعلام کرد که این جنبش آماده همکاری در خصوص هرگونه طرح جدیدی است که آتش‌بس دائم و خروج تمام نیروهای اسرائیلی از غزه را تضمین کند. او همچنین اشاره کرد که دولت آمریکا همچنان اصرار دارد مسئولیت عدم توافق را به حماس نسبت دهد و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در این میان تلاش می‌کند به قالبی دست پیدا کند که منافع اشغالگران اسرائیلی را محقق کند و نه فلسطینیان را.

حمدان در پایان گفت اشغالگران اسرائیلی در واقع هدفشان از به گرسنگی کشاندن مردم غزه تحت فشار قرار دادن حماس است تا این‌گونه جایگزینی متناسب با سیاست‌های خود پیدا کنند.

گفتگوی مقامات مصری و ترکیه‌ای با هنیه

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس اخیرا تماسی از «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر دریافت کرده است. جنبش حماس در بیانیه‌ای گفت که در این گفت‌وگوی تلفنی به روند مذاکرات کنونی پرداخته شده است.

در این بیانیه همچنین اشاره شد که رئیس سازمان اطلاعات مصر شهادت خواهر بزرگ‌تر اسماعیل هنیه و اعضای خانواده او را که در حمله نیروهای اسرائیلی به اردوگاه «الشاطئ» در غرب غزه به شهادت رسیدند، به هنیه تسلیت گفته است.

اسماعیل هنیه همچنین تماسی دیگر از «ابرهیم کالین» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه دریافت کرد که در این گفتگو دو طرف به ارزیابی روند مذاکرات آتش‌بس و محتویات طرح‌ها پرداختند.

خبرگزاری «آناتولی» در این باره نوشت که طرفین در این گفتگوی تلفنی درباره گام‌هایی که برای تضمین آتش‌بس دائم در غزه لازم است، تبادل اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه صحبت کرده‌اند.

تلاش‌های مصر، قطر و آمریکا به عنوان میانجی‌های مذاکرات هر چند در ماه دسامبر موجب وقفه‌ای کوتاه در جنگ، تبادل برخی اسرای فلسطینی و اسرائیلی و همچنین ورود مقادیری کمی کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شده، اما این اقدامات تاکنون منجر به توافق بر سر آتش‌بس دائم در غزه نشده است. گروه‌های فلسطینی در ششم ماه می میلادی پیشنهاد مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس در غزه را پذیرفتند؛ اما رژیم اسرائیل این طرح را رد کرد.

از هفتم ماه اکتبر (پانزدهم مهر ماه) جنگ ویرا‌ن‌کننده‌ای در نوار غزه آغاز شده که تاکنون منجر به شهادت حدود ۳۸ هزار فلسطینی، جراحت هزاران نفر دیگر و مفقود شدن بیش از ۱۰ هزار ساکن غزه شده است.

ارتش اسرائیل با حمله به نوار غزه بسیاری از تاسیسات حیاتی این منطقه از جمله تاسیسات درمانی را ویران کرده است. علی‌رغم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص توقف فوری جنگ در غزه اما حملات اسرائیل به این منطقه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز