۱۰ تیر ۱۴۰۳
کپی شد!

کره شمالی:

مناسبات آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به نسخه آسیایی ناتو تبدیل شده است

مناسبات آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به نسخه آسیایی ناتو تبدیل شده است

وزارت خارجه کره شمالی بامداد یکشنبه رزمایش «تحریک‌آمیز» آمریکا، ژاپن و کره جنوبی را محکوم و اعلام کرد که مناسبات این کشورها به «نسخه آسیایی ناتو» تبدیل شده است.

به گزارش نگاه نو به نقل از رویترز، این وزارتخانه در واکنش به رزمایش سه‌ جانبه «لبه آزادی» که از ۲۷ تا ۲۹ ژوئن (هفتم تا نهم تیر ماه) برگزار شد، اعلام کرد که پیونگ یانگ تقویت اقدامات نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه را نادیده نمی‌گیرد و با پاسخی کوبنده و تهاجمی از صلح منطقه‌ای دفاع خواهد کرد.

وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه خود در خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) منتشر شد، افزود که واشنگتن همچنان به تلاش‌های خود برای متصل کردن کره جنوبی و ژاپن به ناتو ادامه می‌دهد.

این وزارتخانه تاکید کرد، تلاش کره جنوبی برای ارسال سلاح به اوکراین نمونه‌ای از این تلاش‌هاست. سئول در واکنش به امضای پیمان مشارکت راهبردی میان کره شمالی و روسیه اعلام کرده است که ارسال مستقیم تسلیحات به اوکراین را بررسی می‌کند.

رزمایش گسترده ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی با حضور ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا، جت‌های جنگنده و ناو هواپیمابر تئودور روزولت ایالات متحده برگزار شد. هدف از این رزمایش تقویت دفاع موشکی و انجام تمرینات ضدزیردریایی به منظور بهبود پاسخ نظامی به کره شمالی بود.

خبر مهمی در راه است

در همین حال، خبرگزاری مرکزی کره شمالی بامداد یکشنبه در خبری یک خطی اعلام کرد «اخبار مهمی» در راه است اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد. به نوشته رویترز، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ریاست جلسه مهمی را در حزب کارگران این کشور برای بررسی عملکرد این حزب در نیمه نخست سال جاری بر عهده دارد.

وی همچنین در سخنرانی مهمی درباره برنامه‌های این حزب در نیمه دوم سال جاری ایراد کرد. این جلسه پس از آن برگزار شد که وی اخیرا میزبان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود و دو طرف پیمان توافقنامه مشارکت راهبردی امضا کردند.

پوتین پس از دیدار با کیم تاکید کرد: مسائل امنیتی و بین المللی بخش بزرگی از مذاکرات با کیم را به خود اختصاص داد. روسیه توسعه همکاری‌های نظامی-فنی با کره شمالی را بر اساس این توافق رد نمی‌کند.

وی افزود که مسکو و پیونگ یانگ متعهد شدند که در صورت حمله به یک طرف، دیگری به کمک بیاید. کیم جونگ اون هم توافق روسیه و کره شمالی را نشان دهنده یک جهان چند قطبی جدید توصیف کرد که عاری از هژمونی، سلطه و خشونت خواهد بود. وی تاکید کرد که دوستی بین مسکو و پیونگ یانگ احساسات واقعا عمیقی را در او ایجاد می‌کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز