۳۰ خرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

ناکارآمدی تحریم‌های غرب/ روسیه به واردات کالا از غرب ادامه می‌دهد

ناکارآمدی تحریم‌های غرب/ روسیه به واردات کالا از غرب ادامه می‌دهد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: با وجود تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، این کشور همچنان اقلام مورد نیاز به ویژه کالاهای مورد نیاز در میدان جنگ را از اروپا و آمریکا وارد می‌کند.

به گزارش نگاه نو، خبرگزاری فرانسه نوشت: علی‌رغم بیش از دو سال تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه، این کشور همچنان با دور زدن تحریم‌ها به کالاهای مورد نظر خود دست پیدا می کند.

براساس این گزارش، روسیه توانسته تجهیزات حمل‌ونقل هوایی را از طریق کشورهای ثالث وارد کند. به عنوان مثال مقامات آمریکایی سال گذشته از دستگیری یک تاجر اهل ایالت کانزاس خبر دادند که پس از تشدید تحریم‌های واشنگتن در سال ۲۰۲۲، از طریق شرکت‌های واسطه در ارمنستان، قبرس و امارات متحده عربی کالاها را به روسیه ارسال می کرده است. این در حالی است که آمریکا هفته گذشته، تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۰۰ هدف در داخل و خارج از روسیه اعلام کرد.

جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا در همین زمینه گفت: «(این) اقدامات به راه‌های باقیمانده پیش روی روسیه برای دریافت مواد و تجهیزات بین المللی، از جمله اتکا به منابع حیاتی کشورهای ثالث ضربه می‌زند. خبرگزاری فرانسه در ادامه با اشاره به همین موارد تاکید می کند که این اقدامات هنوز کافی نیست.

کلر لاوارد وکیل «شرکت حقوقی بین‌المللی برایان کیو لیتون پیزنر» مستقر در لندن در این خصوص به این خبرگزاری گفت: «متاسفانه وقتی مردم می‌خواهند مرتکب کلاهبرداری شوند، ممکن است زمان ببرد، اما در نهایت موفق می‌شوند».

نخستین دور از تحریم های غرب علیه روسیه پس از الحاق کریمه از اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴ وضع گردید و پس از آغاز جنگ در اوکراین، وضع تحریم های غرب علیه روسیه شدت گرفت. هرچند اقتصاد روسیه تاکنون در برابر شوک حاصل از تحریم‌های گوناگون مقاومت کرده و در سه ماهه اول سال جاری با رشد ۵.۴ درصدی اقتصادی، روابط تجاری خود را با آسیا و خاورمیانه افزایش داده است.

بر اساس گزارش ژانویه دانشکده اقتصاد کی‌یف و «کارگروه بین‌المللی یرماک-مک‌فول»، روسیه همچنان به واردات حجم بسیاری از کالاهای مورد نیاز برای تولید نظامی ادامه می‌دهد.

در این گزارش آمده است که واردات کالاهای مربوط به میدان جنگ به روسیه اگرچه پس از آغاز نبرد در اوکراین کاهش یافت، اما در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بهبود یافت. به گونه‌ای که واردات روسیه از کالاهای میدان جنگ از ماه ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ میلادی (دی ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲) به ۹۳۲ میلیون دلار (۸۶۸ میلیون یورو) رسید که تنها ۱۰ درصد کمتر از پیش از وضع تحریم ها بود.

داده‌های گردآوری شده از سوی اریک دور مدیر مطالعات اقتصادی در دانشکده مدیریت IESEG فرانسه نیز حاکی است که واردات کالاهایی مانند نیمه هادی‌ها از اتحادیه اروپا به روسیه بین اکتبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر همان سال (مهر تا شهریور ۱۴۰۱) ۹۵ درصد کاهش یافته است. اما همزمان صادرات این اقلام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جمهوری‌های شوروی سابق، ترکیه و امارات متحده عربی افزایش یافته است. به گونه ای که به قزاقستان بیش از سه برابر، به ارمنستان چهار برابر و برای قرقیزستان نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ درصد افزایش یافته است.

اریک دور با ارائه این آمار به به خبرگزاری فرانسه، خاطرنشان کرد: بی تردید این کالاها دوباره به روسیه صادر می شوند. براساس گزارش های موجود، فرانسه نیز به عنوان یک کشور اروپایی حاضر در تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، در دور زدن تحریم های مسکو نیز نقش داشته است. بنا براعلام مقامات گمرکی این کشور، یک شرکت ناشناس مستقر در پاریس در ماه مه سالجاری (اردیبهشت) هدف بازرسی این اداره قرار گرفت که مطابق اعلام وزارت اقتصاد فرانسه در امر صادرات غیرقانونی کالا به روسیه تخصص داشته است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز