۲۷ خرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

تحریم‌های بی‌نتیجه غرب؛

روسیه در صادرات گاز به اروپا، از آمریکا پیشی گرفت

روسیه در صادرات گاز به اروپا، از آمریکا پیشی گرفت

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: به رغم تلاش‌های گسترده غرب برای تحریم منابع انرژی فسیلی روسیه، سهم صادرات گاز این کشور به اروپا در ماه مه میلادی از آمریکا پیشی گرفته است.

به گزارش نگاه نو به نقل از این روزنامه، آمریکا در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) و چند ماه پیش از آغاز جنگ در اوکراین، از روسیه به عنوان تامین کننده گاز اروپا پیشی گرفته بود و از سال ۲۰۲۳ نزدیک به یک پنجم گاز منطقه را تامین کرد.

براساس گزارش این روزنامه پرشمارگان انگلیسی، اما بار دیگر واردات گاز اروپا از روسیه به رغم تلاش‌های گسترده برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین برای اولین بار پس از دو سال در ماه مه (اردیبهشت و خرداد) از آمریکا پیشی گرفت.

فایننشال تایمز اذعان کرد که این وضعیت حاکی از چالش اروپا در کاهش بیشتر وابستگی به گاز روسیه است و به ویژه چندین کشور اروپای شرقی همچنان به واردات از همسایه خود متکی هستند.

تام مارزک مانسر رئیس بخش انرژی شرکت مشاوره ICIS مستقر در لندن در این زمینه تشریح کرد: جای بسی شگفتی است که شاهد افزایش سهم بازار گاز روسیه در اروپا هستیم، آن هم پس از تمام تلاش‌هایی که انجام داده‌ایم.

این روزنامه یادآور شد که پس از آغاز جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، مسکو عرضه گاز را به اروپا از طریق خطوط لوله کاهش داد و به تدریج شروع به افزایش واردات گاز مایع (LNG) از آمریکا کرد.

اندکی بعد و در سپتامبر ۲۰۲۲ آمریکا در تامین گاز اروپا از روسیه پیشی گرفت، اما بر اساس داده‌های ICIS، محموله‌های گاز و LNG روسیه در ماه گذشته میلادی، ۱۵ درصد از کل عرضه به اتحادیه اروپا، انگلیس، سوئیس، صربستان، بوسنی و هرزگوین و مقدونیه شمالی را تشکیل می‌داد. در حالیکه سهم آمریکا از این بازار ۱۴ درصد است.

این روزنامه در ادامه یادآور شده است که روسیه اگرچه اندکی پس از آغاز جنگ در اوکراین عرضه گاز را از طریق خطوط لوله به اروپا کاهش داد، اما همچنان از طریق خطوط لوله اوکراین و ترکیه به صادرات گاز ادامه می دهد.

اذعان غرب به پیشی گرفتن روسیه از آمریکا برای صادرات گاز به اروپا در حالی است که غرب در تلاش برای تصویب چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بوده و تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار محدودیت گوناگون علیه آن وضع کرده که تنها ۱۷ هزار مورد آن پس از آغاز جنگ در اوکراین اعمال شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز