۲۷ خرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

افشای توطئه جدید علیه نوار غزه با همدستی برخی کشورهای عربی

افشای توطئه جدید علیه نوار غزه با همدستی برخی کشورهای عربی

روزنامه «الاخبار» لبنان فاش کرد که یکی از اهداف برگزاری نشست مشترک اخیر مسئولان نظامی پنج کشور عربی و رژیم صهیونیستی در بحرین، بررسی نحوه اداره نوار غزه پس از پایان جنگ علیه این منطقه بود.

به گزارش نگاه نو، روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع آگاه مصری نوشت: نشست هفته گذشته مسئولان نظامی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و آمریکا در بحرین، شاهد بررسی امکان مشارکت کشورهای عربی در اداره نوار غزه از طریق ایجاد یک نیروی (به اصطلاح) حافظ صلح بود و نمایندگان کشورهای عربی در این نشست، مشارکت خود در این نیروی مشترک را به وجود یک چارچوب و ساختار بین المللی و خروج کامل نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه مرتبط کردند.

این منبع مصری افزود: قاهره این پیشنهاد را به شرطی که گام های اعلام شده از سوی آمریکا و اسرائیل درباره مرحله پس از جنگ عملی شود، قابل اجرا دانسته است و واشنگتن نیز هم اکنون برای اعلام عمومی این طرح درحال برنامه ریزی است و فکر می کند این طرح نیز مانند پیشنهاد قبلی «جوبایدن» رئیس جمهوری این کشور درباره آتش در نوار غزه، مورد حمایت بین المللی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه قاهره با تشدید محاصره نوار غزه برای جلوگیری از رسیدن سلاح به مقاومت مخالف نیست ولی پیش بینی های آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره مرحله پس از جنگ در نوار غزه و امید به کنارگذاشتن کامل «حماس» از مشارکت در اداره این منطقه، موضوعی غیرواقعی است.

این منبع آگاه گفت: براساس پیش بینی های مصر، طرح آمریکا شامل تشکیل یک نیروی بین المللی برای اداره نوارغزه تازمان ایجاد یک تشکیلات فلسطینی قادر به اداره این منطقه و کرانه باختری است ولی واشنگتن این طرح را تا زمان دریافت موافقت مقدماتی میانجی های مصری و قطری، اعلام نخواهد کرد.

روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع آگاه درباره مذاکرات آتش بس در نوار غزه نوشت: مسئولان مصری در مرحله کنونی تلاش می کنند که به ویژه همزمان با افزایش تنش ها در مرزهای لبنان، اوضاع در نوار غزه به سمت وخامت بیشتر پیش نرود و در این زمینه با مسئولان آمریکایی و فرانسوی در تماس هستند و همزمان تلاش می کنند، در زمینه آتش بس در نوار غزه و میزان کمک هایی که باید وارد نوار غزه شود، گشایشی ایجاد شود.

این منابع افزودند: ارزیابی هایی که به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر پیش از رفتن او به سفر حج ارائه شده است، حاکی از بدبینی السیسی به ازسرگیری مذاکرات در زمان کنونی است ولی درصورتی که اراده واقعی برای آتش بس وجود داشته باشد، اصلاحات مورد نظر حماس بر طرح آتش بس، مانعی در دستیابی به توافق ایجاد نمی کند.

منابع خبری پیشتر گزارش دادند که سران نظامی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی تحت نظارت فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی آمریکا موسوم به (سنتکام) در منامه بحرین با هم دیدار کردند.

دو منبع آگاه به پایگاه «آکسیوس» گفته بودند که رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته در بحرین با مقام‌های نظامی کشورهای عربی برای گفت وگو در مورد همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای دیدار کرده است.

بر اساس این گزارش، خبر برگزاری این نشست به دلیل حساسیت‌های سیاسی منطقه‌ای در خصوص جنگ علیه غزه به طور علنی اعلام نشد و رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، همراه با «مایکل کوریلا» فرمانده سنتکام در این جلسه شرکت کرد.

این منابع گفتند که نشست مزبور پیامی بود مبنی بر اینکه گفت وگوها و همکاری‌های نظامی بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی با وجود انتقادات شدید عمومی و محکومیت جنگ این رژیم در غزه، تحت نظارت سنتکام ادامه دارد.

بنابر این گزارش، علاوه بر هالوی و کوریلا، ژنرال‌های ارشد بحرین، امارات، عربستان سعودی، اردن و مصر نیز در نشست روز دوشنبه گذشته منامه حضور داشته‌اند.

این نشست درحالی برگزار شد که پیش از این مردم و گروهها و جریان های مختلف فلسطینی تاکید کرده اند که مدیریت نوار غزه و گذرگاه های آن بویژه گذرگاه رفح مسئله ای کاملا داخلی و مختص خود فلسطینی ها است و هیچ گونه طرف خارجی حق ندارد که درباره آن تصمیم گیری کند.

گروه‌ها و جریان های مختلف فلسطینی در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که اعمال هرگونه قیمومیت بر گذرگاه رفح از سوی از هر طرفی را نمی‌پذیرند زیرا آن نوعی اشغالگری می‌دانند.

این گروه ها در بیانیه خود افزودند: ما همانگونه که با اشغالگران صهیونیست برخورد می کنیم، با هرگونه طرحی برای اعمال قیمومیت بر گذرگاه رفح برخورد خواهیم کرد.

این بیانیه تاکید کرد: مدیریت اوضاع داخلی فلسطینیان یک موضوع کاملا” فلسطینی است که از طریق سازوکارهای تعیین شده در سطح ملی بر روی آن توافق شده است.

این گروه‌ها از کشورهای عربی و در صدر آنها مصر خواستند تا با هرگونه تلاش برای تاثیرگذاری بر حاکمیت فلسطین و مصر بر گذرگاه رفح مخالفت کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز