۲۶ خرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

سخنگوی وزارت دفاع چین:

ایجاد دشمنان خیالی و تحریک مقابله‌گری شگرد آمریکا است

ایجاد دشمنان خیالی و تحریک مقابله‌گری شگرد آمریکا است

سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به موضع‌گیری خصمانه آمریکا در قبال پکن، مسکو و تهران، اظهار داشت: ایجاد دشمنان خیالی و تحریک مقابله‌گری از شگردهای واشنگتن است که از ذهنیت جنگ سرد و هژمونیک این کشور نشان دارد.

به گزارش نگاه نو به نقل از شینهوا، جانگ شیائوگانگ این سخنان را در واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس آمریکا و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور مبنی بر اینکه ایالات متحده ۱۸ میلیارد دلار برای مقابله با پکن و سایر کشورهای دشمن با قدرت مشابه در نظر گرفته است و ایران، روسیه، چین چالش‌های واشنگتن هستند و با یکدیگر همکاری دارند، اظهار داشت.

وی با بیان اینکه پکن به مسیر توسعه صلح‌آمیز پایبند بوده و همیشه یک سیاست دفاعی ملی را دنبال می کند، افزود: ما قاطعانه با برخورد واشنگتن علیه پکن به عنوان یک «دشمن خیالی» مخالف هستیم.

جانگ خاطرنشان کرد: توسعه چین نه کسی را هدف قرار می دهد و نه کسی را تهدید می کند، ما به طور فعال با اجرای طرح امنیتی در جهان به دنبال مبادلات و همکاری گسترده با بیش از ۱۵۰ کشور هستیم. سخنگوی وزارت دفاع چین از آمریکا خواست تا با درک راهبردی خود از پکن، توسعه روابط بین دو کشور و ارتش آنها را در مسیر درست ارتقا دهد.

چین: دخالت بیگانگان را پاسخ خواهیم داد

جانگ در واکنش به اظهارات جو بایدن رئیس‌جمهویر و آمریکا و ساموئل پاپارو رئیس فرماندهی حوزه «هند-اقیانوسیه» ارتش ایالات متحده، اظهار داشت: تایوان متعلق به خاک ماست و چگونگی حل این مساله به بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون شهروند چینی مربوط است؛ بنابراین هیچ گونه دخالتی را از بیگانگان تحمل نخواهیم کرد.

این اظهارات زمانی بیان شد که بایدن در مصاحبه با نشریه تایم گفت که اگر درگیری نظامی در سراسر تنگه تایوان رخ دهد، امکان مداخله نظامی واشنگتن را نمی‌توان رد کرد و پاپارو هم خاطرنشان کرده بود: در صورت حمله پکن به تایوان، ما با تسلیحات بدون سرنشین هوایی و دریای منطقه را به جهنم تبدیل می‌کنیم.

جانگ با اشاره بر اینکه «استقلال تایوان» با صلح در سراسر تنگه تایوان ناسازگار است و «استقلال تایوان» به معنای جنگ است، افزود: ما از آمریکا می‌خواهیم با شناخت از جاه‌طلبی‌ها نیروهای جدایی طلب تایوان، به تعهد خود مبنی بر حمایت نکردنه از «استقلال تایوان جدی عمل کند و به هیچ عنوان سیگنال‌های اشتباه به این جزیره ارسال نکند تا از تشدید تنش جلوگیری شود.

وی به مقام های حزب دموکراتیک خلق تایوان تاکیدکرد: مقاومت دربرابر اتحاد، یک مسیر بن‌بست و استفاده از مالیات مردم تایوان برای خرید تسلیحات بیشتر، بیهوده و واهی است.

این مقام نظامی چین با بیان اینکه ارتش کشور متبوعش دوره‌های آموزشی و آمادگی خود را برای جنگ متوقف نمی کند، خاطرنشان کرد: ما در راه حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود، مبارزه با جدایی‌طلبان را متوقف نکرده و دخالت‌های کشورهای خارجی را بدون هیچ ملاحضه‌ای پاسخ خواهیم داد.
سخنگوی وزارت دفاع چین در رابطه با رونمایی تایوان از خودروی موشکی «شیونگ-۳»، اظهار داشت: تایوان بخشی از چین است، چگونه می توانیم در مورد به اصطلاح «حق دفاع از خود» صحبت کنیم؟

جانگ خاطرنشان کرد: ارتش چین همیشه یک نیروی قدرتمند است و با قاطعیت با هر تحریکی از طرف جدایی‌طلبان، مقابله خواهد کرد. وی افزود: جدایی‌طلبانی که برای مقابله با ارتش ما اقدام کنند، مانند پروانه‌هایی هستند که به سوی شعله‌های آتش هجوم می‌آورند.

چین: مانیل عامل بی‌ثباتی است

جانگ همچنین در واکنش به اظهارات مقام های فیلیپین مبنی بر اینکه سربازان این کشور به سمت گارد ساحلی چین اسلحه نگرفته بودند بلکه برای حفاظت از خود سلاح داشتند، اظهار داشت: جزایر نان‌شا شامل جزیره رِن‌آی و شیانبین جز خاک چین هستنند و حمایت پکن از حقوق و اجرای قانون در آب‌های تحت صلاحیت این کشور مشروع و معقول است و بارها موضع اصولی خود را در این مورد اعلام کرده ایم.

وی افزود: فیلیپین با خیانت به مساله جزایر نان‌شا و بازی با آتش باعث ایجاد دردسر و تشدید درگیری در منطقه شده است. جانگ با بیان اینکه مانیل عامل کاهش صلح و ایجاد بی ثباتی در دریای جنوبی چین است، خاطرنشان کرد: پکن با حفظ حالت آماده باش، تمامی اقدامات لازم را برای مقابله قاطعانه با اقدامات خطرناک فیلیپین اتخاذ کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین با بیان اینکه ما همیشه معتقد بوده‌ایم که همکاری دفاعی بین کشورها نباید علیه اشخاص ثالث باشد، تاکید کرد که این روند نباید امنیت و ثبات منطقه را تضعیف کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز