۲۶ خرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

تحلیلگر مصری:

«السنوار» جنگ و گفتگو را با اقتدار پیش می‌برد

«السنوار» جنگ و گفتگو را با اقتدار پیش می‌برد

تحلیلگر و سیاستمدار مصری ضمن تشریح اهداف واقعی طرح «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا درباره آتش بس در نوار غزه، به اقتدار«یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه در پیشبرد جنگ و مذاکره اشاره کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از رای الیوم، مذاکرات مربوط به آتش بس در نوار غزه همچنان با توجه به اخبار ضد و نقیضی که درباره سرنوشت آن در سایه موضع تل آویو و عدم شفافیت آن در قبال طرح بایدن مطرح است، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این رسانه افزود: با وجود اینکه حماس نرمش زیادی در قبال طرح آمریکایی به خرج داده، اما آنگونه که از مواضع آمریکا و اسرائیل بر می‌آید، دستیابی به آتش بس همچنان بسیار دور از دسترس است، به ویژه پس از آنکه اتهامات علیه حماس و فشار به آن برای قبول طرح آمریکایی مطرح است؛ طرحی که به مثابه دامی برای حماس و مقاومت در غزه است.

در این میان «حسین عبدالغنی» تحلیلگر و سیاستمدار مصری با اشاره به اداره روند مذاکرات از سوی «یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه بیان کرد: السنوار سمبل تاریخ جهان عرب است و روند گفت وگو، جنگ و توافق درباره اسیران را با اقتدار پیش می‌برد و سمبلی از سمبل های مقاومت است.

وی تاکید کرد: علت فشارها بر فرمانده السنوار این است که وی ثابت کرده، اداره کننده نبرد و تصمیم گیرنده اصلی است. این تحلیلگر مصری درباره طرح مطرح شده از سوی آمریکا برای آتش بس در نوار غزه نیز گفت: واشنگتن سه هدف پیشبرد راهبرد و تحقق منافعش در منطقه، بهره برداری به نفع بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و خدمت به دست پرورده خود در منطقه یعنی اسرائیل را از این طرح دنبال می‌کند.

عبدالغنی اضافه کرد: مقاومت فراتر از همه پیش بینی‌ها، از ابتدای جنگ ایستادگی و عمل کرده و همه معادلات را برهم زده است. واشنگتن جنگ با مقاومت فلسطین را به مثابه تفریح قلمداد می کرد و از این رو حمایت همه جانبه ای از تل آویو به عمل آورد؛ اما با رسیدن جنگ به ماه نهم و افزایش هزینه سیاسی و اخلاقی، شرایط برایش خسته کننده شده است.

وی تاکید کرد: هدف آمریکا دستیابی به آتش بسی موقت است تا بایدن بتواند مدعی شود که از طریق توقف جنگ، پیروزی دیپلماتیک در خاورمیانه به دست آورده تا به این وسیله فرصت رسیدن مجدد به کاخ سفید را فراهم کند.

به گفته این تحلیلگر مصری، طرح مطرح شده به تحقق کشور فلسطین، حفظ جان غیرنظامیان، بازسازی یا سرازیر شدن کمکها منجر نمی‌شود، بلکه دو هدف وقت کشی و خلع سلاح مقاومت مورد نظر است.

عبدالغنی ضمن توصیه به مقاومت درباره هوشیار بودن، گفت: هدف طرح، وقت کشی است و به اسرائیل، آمریکا و کشورهای عربی دنباله رو آن این فرصت را می‌دهد که هر زمان که بخواهند دوباره جنگ را از سر بگیرند.

یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز جمعه تاکید کرد که اگر واشنگتن مثبت عمل کند و تنها طرف رژیم اشغالگر را نگیرد، می‌توان به توافق دست یافت.

«اسامه حمدان» در گفت وگو با «سی ان ان» افزود که رژیم صهیونیستی باید از نوار غزه خارج شود تا فلسطینیان خودشان در مورد آینده خود تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: ما به موضعی واضح و روشن از سوی رژیم صهیونیستی در مورد پذیرش توافق آتش‌بس نیاز داریم، نه ما و نه هیچ کس دیگری اطلاعاتی در مورد تعداد اسرای زنده اسرائیلی در غزه نداریم.

پیشتر نیز حماس گفته بود که در تلاش برای دستیابی به توافق آتش بس با اسرائیل ” واکنش کامل و مثبت” نشان داده است. با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته که برخی تغییرات در توافق مورد حمایت آمریکا که توسط حماس پیشنهاد شده است، قابل اجرا نیست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز