۲۵ خرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

واکنش آمریکا به گزارش ادعایی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

واکنش آمریکا به گزارش ادعایی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

وزارت امور خارجه آمریکا متعاقب گزارش ادعایی آژانس بین‎‌المللی انرژی اتمی (IAEA) مبنی بر توسعه برنامه هسته‌ای ایران، طی بیانیه‌ای از تهران خواست که با این آژانس همکاری کند.

به گزارش نگاه نو، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: «ایران باید بدون تاخیر بیشتر با آژانس برای اجرای کامل تعهدات پادمان الزام آور قانونی خود همکاری کند.»

این بیانیه پس از آن صادر شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک هفته پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس در انتقاد از آنچه فقدان همکاری تهران نامیند، روز گذشته در گزارشی ادعا کرد که ایران در حال توسعه بیشتر ظرفیت‌های هسته‌ای خود است.

میلر مدعی شد: این گزارش نشان داد که ایران قصد دارد به گسترش برنامه هسته‌ای خود به روش‌هایی که هدف صلح‌آمیزی ندارد ادامه دهد. وی افزود: «ما در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان خود باقی می‌مانیم و آماده هستیم در صورت ادامه همکاری نداشتن ایران با این آژانس، به افزایش فشار بر تهران ادامه دهیم.»

خبرگزاری رویترز نیر روز گذشته (پنجشنبه) ادعا کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی برای اعضای شورای حکام از تصمیم ایران برای افزایش ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده در دو سایت نطنز و فردو خبر داده است.

در این گزارش که به رویت رویترز رسیده ادعا شده است:؛ ایران به سرعت دو آبشار یا خوشه دیگر از سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را در سایت فردو نصب کرده و کار روی نصب آبشارهای بیشتر در سایر سایت‌های غنی سازی را آغاز کرده است.

در این گزارش آمده است: در ۹ و ۱۰ ژوئن ایران به آژانس اطلاع داد که هشت آبشار هر کدام حاوی ۱۷۴ سانتریفیوژ IR-۶ را در واحد ۱ FFEP (کارخانه غنی سازی سوخت فردو) طی ۳ تا ۴ هفته آینده نصب خواهد شد.

گزارش یاد شده می‌افزاید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نصب دو آبشار از سانتریفیوژهای نوع IR-۶ را در سایت فردو راستی آزمایی کرده و چهار آبشار دیگر در دست اجراست.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که قطعنامه پیشنهادی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، هفته پیش با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در شورای حکام تصویب شد. این قطعنامه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

قطعنامه یادشده همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به چهارم مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این سند با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی از تهران خواسته شده که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و یا تجهیزات آلوده مطلع کند» این درحالیست که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران نیز به همکاری خود با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید دارد که مسائل باقی‌مانده با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است. با این حال، در قطعنامه شتابزده و غیرسازنده تروئیکا ادعا شده است که در صورت فقدان «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

پیش از آغاز رای‌گیری، کشورهای موسوم به گروه همفکر، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه علیه ایران را اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت. آن‌ها از کشورهای عضو شورا خواستند که در برابر تلاش‌ها برای سیاسی کردن مسائل پادمانی مقاومت کرده و به این قطعنامه رای موافق ندهند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام، با واکنش متناسب، موثر و فوری مواجه خواهد شد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز