۲۴ خرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

اوکراین و آمریکا، توافق امنیتی ۱۰ ساله امضا می‌کنند

اوکراین و آمریکا، توافق امنیتی ۱۰ ساله امضا می‌کنند

رئیس‌جمهور آمریکا و اوکراین قرار است در حاشیه نشست گروه هفت در ایتالیا یک توافق امنیتی 10 ساله امضا کنند تا واشنگتن متعهد شود برای طولانی‌مدت از کی‌یف حمایت کند.

به گزارش نگاه نو، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین امروز (پنجشنبه) ابراز امیدواری کرد که «تصمیمات مهمی در نشست گروه هفت (G7) در ایتالیا اتخاذ شود».

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور اوکراین همچنین اعلام کرد که در صدد است در ایتالیا با ژاپن و ایالات متحده آمریکا توافقات امنیتی امضا کند.

گروه هفت قرار است درباره یک توافق مهم برای اعطای یک وام ۵۰ میلیارد دلاری به کی‌یف بحث و گفت‌وگو کند؛ وامی که قرار است از سود ناشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه تأمین شود.

زلنسکی در یک پست تلگرامی در این خصوص نوشت: «بخش زیادی از این نشست به اوکراین، دفاع و مقاومت اقتصادی ما اختصاص دارد و ما انتظار تصمیمات مهمی را امروز داریم».
کشورهای گروه هفت، حامیان نظامی و مالی کلیدی اوکراین از زمان آغاز جنگ اوکراین محسوب می‌شوند.

زلنسکی درباره توافق امنیتی با واشنگتن گفت: «ما توافقات امنیتی دوجانبه‌ای امضا خواهیم کرد. این سند با ایالات متحده بی‌سابقه خواهد بود». طبق این گزارش،‌گرچه توافقات امنیتی واشنگتن-کی‌یف، پیمان‌های دفاعی دوجانبه یا ائتلاف نظامی را شامل نمی‌شود اما بعنوان تعهد مهم غرب در قبال اوکراین در نبرد با روسیه محسوب می‌شود.

اوایل هفته، زلنسکی در کنفرانس بازسازی اوکراین در برلین سخنرانی کرد و اوایل هفته آینده قرار است حدود ۹۰ کشور و سازمان بین‌المللی نمایندگانی از جمله سران خود را به کنفرانس باصطلاح صلح اوکراین در سوئیس بفرستند تا درباره طرح اوکراین برای پایان جنگ گفت‌وگو کنند و این در حالی است که نماینده روسیه در این نشست حضور نخواهد داشت.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز