۲۴ خرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اختصاصی مطرح شد؛

برگزاری دادگاه مردمی فلسطین در ژنو

برگزاری دادگاه مردمی فلسطین در ژنو

به ابتکار پنج سازمان غیر دولتی حقوق بشر مستقر در ژنو دادگاه جهانی و مردمی فلسطین در روزهای ششم، هفتم و هشتم ژوئن برگزار شد.

به گزارش نگاه نو، به ابتکار پنج سازمان غیر دولتی حقوق بشر مستقر (موسسه اسکاندیناوی حقوق بشر، اتحادیه بین المللی حقوقدانان، ژنو یک عدالت، مرکز ژنو برای دموکراسی و حقوق بشر و موسسه بین المللی صلح، عدالت و حقوق بشر ) در ژنو دادگاه جهانی و مردمی فلسطین در روزهای ششم، هفتم و هشتم ژوئن برگزار شد.

هدف برگزار کنندگان این دادگاه، مستندسازی جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل و ارائه آنها به جهانیان به منظور محاکمه عاملان آن و همچنین کمک به تلاش های انجام شده برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی اعلام شده است.

در دادگاه ژنو بیش از ۱۰ وکیل، قاضی، حقوقدان و چهره برجسته بین المللی نظیر انور الغربی مدیر مرکز دموکراسی و حقوق بشر ژنو، دکتر هیثم مانا، رئیس موسسه حقوق بشر اسکاندیناوی، رشاد توان فعال حقوق بشر، ناجت حدریش وکیل تونسی، ریچارد فالک گزارشگر سابق وضعیت حقوق بشر در سرزمین های اشغالی، آلفرد زایاس، حقوقدان بین¬المللی و گزارشگر سابق سازمان ملل و فعالان حقوق بشر از قدس اشغالی، رام الله، بیروت و قاهره و سایر نقاط جهان مشارکت داشتند.

حاضران در این دادگاه، خواهان تشدید تلاش های حقوقی و قضایی برای محاکمه سران رژیم اشغالگر، تشکیل دادگاه های بین المللی و تلاش برای اخراج اسرائیل از نهادهای بین المللی شدند.

شرکت کنندگان در این دادگاه خواستار استفاده از صلاحیت جهانی و عدم وجود محدودیت زمانی برای رسیدگی به جنایات جنگی و تغییر قوانین آن برای محاکمه این جنایتکاران شدند.

آنها همچنین خواستار تلاش برای ایجاد یک چارچوب منطقه‌ای بین‌المللی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف جنایات خود علیه فلسطینی‌ها شدند.

آنها خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان‌های بین‌المللی شده و تاکید کردند: هر کسی که منشور سازمان ملل را در راهروها پاره می‌کند باید از آن اخراج شود.

در این دادگاه تاکید شد که برابری قربانی و جلاد در دادگاه های بین المللی شرم آور است و با حقوق بین الملل که به مردم اشغال شده، حق مقاومت در برابر اشغال را به هر وسیله‌ای می دهد، مطابقت ندارد.

شرکت کنندگان همچنین از سوئیس، کشور میزبان فعالیت های دادگاه که مملو از حضور مهم ترین نهادهای بین المللی حقوق بشر است، خواستند نشستی با طرف های بین المللی برای بحث در مورد نقض کنوانسیون چهارم ژنو توسط اسرائیل برگزار کند و برای تلاش‌ نهادهای بین المللی که به دنبال تحریم بین المللی اشغالگران هستند، ارزش قائل شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز