۳ خرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

پایان گمانه‌زنی‌ها؛

انتخابات سراسری در انگلیس ۱۴ تیر برگزار می شود

انتخابات سراسری در انگلیس ۱۴ تیر برگزار می شود

«ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس سرانجام به گمانه‌زنی‌ها درباره تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در این کشور پایان داد و اعلام کرد که این رویداد ۴ جولای (۱۴ تیر) برگزار خواهد شد.

به گزارش نگاه نو، ریشی سوناک امروز (چهارشنبه) در هوای بارانی لندن، مقابل دفتر نخست وزیری حاضر شد و اعلام کرد که پیرو گفت‌وگو با پادشاه این کشور، پارلمان را برای برگزاری انتخابات تعطیل خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس امروز اعلام کرد: «اکنون زمان تصمیم‌گیری درباره آینده است. برای اینکه تصمیم بگیریم آیا می‌خواهیم پیشرفت‌هایی را که به دست آورده‌ایم ادامه دهیم یا اینکه بدون هیچ برنامه‌ای به عقب بازگردیم.»

او پیشتر گفته بود که انتخابات سراسری در نیمه دوم امسال (۲۰۲۴) و زمانی برگزار می‌شود که گزینه‌ها برای مردم روشن باشد. انتخابات در انگلیس باید حداکثر تا پیش از ۲۸ ژانویه ۲۰۲۵ (۹ بهمن) برگزار می‌شد، اما سوناک تاکنون از اعلام تاریخ دقیق آن طفره رفته بود.

دو ماه پیش گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس، پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان مطرح بود اما پس از شکست سنگین حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات اخیر شوراهای شهر و از دست دادن بیش از ۵۰۰ کرسی در شهرهای مختلف، تب گمانه زنی‌ها برای مدتی فروکش کرد.

سوناک امروز درحالی دست به قمار سیاسی زد که ساعاتی پیش مرکز آمارهای ملی انگلیس اعلام کرد نرخ تورم در این کشور به پایین‌ترین حد طی ۳ سال گذشته رسیده است.

شاخص تورم پس از شکست رکورد ۱۱ درصدی در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲.۳ درصد در ماه آوریل ۲۰۲۴ رسیده و پیش بینی می‌شود که بانک مرکزی انگلیس نیز نرخ بهره بین‌بانکی را که با اقساط وام مسکن میلیون‌ها انگلیسی ارتباط مستقیم دارد، پس از دو سال افزایش، کاهش دهد.

سوناک در سخنان امروز خود ادعا کرد که اقتصاد انگلیس نسبت به سایر کشورهای اروپایی پیش‌رو است و حزب محافظه‌کار به تلاش‌ها برای تقویت اوضاع معیشتی مردم، ادامه خواهد داد.

این درحالی است که طبق تمام نظرسنجی‌ها محافظه‌کاران نه تنها شانسی برای پیروزی در انتخابات آتی ندارند که شکست سنگینی را تجربه خواهند کرد. تازه‌ترین یافته‌های موسسه معتبر یوگوو نشان می‌دهد که ۴۷ درصد مردم انگلیس حامی حزب کارگر به رهبری آقای کی‌یر استارمر و ۲۰ درصد طرفدار محافظه‌کاران هستند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز