۲ خرداد ۱۴۰۳
کپی شد!

آنتونی بلینکن:

خروج از برجام یکی از بدترین تصمیم‌ها بود

خروج از برجام یکی از بدترین تصمیم‌ها بود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک جلسه در کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور از تصمیم برای خروج از برجام به عنوان «یکی از بدترین تصمیم‌های اتخاذ‌شده» یاد کرد.

به گزارش نگاه نو، بلینکن در این جلسه استماع که برای بررسی بودجه وزارت خارجه آمریکا در سال مالی ۲۰۲۵ برگزار می‌شود گفت: «متأسفانه، یکی از بدترین تصمیم‌های اتخاذشده خروج از برجام بود.»

وی اضافه کرد: «این توافق برنامه هسته‌ای ایران را مهار کرده بود. الان ما داریم با موقعیتی دست و پنجه نرم می‌کنیم که محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران در آن توافق از بین رفته‌اند.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

بلینکن مدعی شد که توافق برجام «زمان گریز هسته‌ای» ایران را به حدود یک سال رسانده بود و این زمان اکنون به دو تا سه هفته رسیده است. منظور از «زمان گریز» که اصطلاح ابداعی مقام‌های آمریکا است زمانی است که ایران بعد از خروج از توافقات برای انباشت مواد هسته‌ای لازم جهت ساخت یک سلاح هسته‌ای نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این ادعاهای آمریکا و اسرائیل درباره تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده است.بلینکن در بخش دیگری از این جلسه در پاسخ به سئوالات نمایندگانی که دولت بایدن را به مماشات در برابر ایران متهم کردند یادآوری کرد که بایدن هیچ‌یک از تحریم‌ها علیه ایران را رفع نکرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز