۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

یمن عامل فروپاشی اقتصاد اسرائیل.. بخش اول

یمن عامل فروپاشی اقتصاد اسرائیل.. بخش اول

محمد علی صنوبری، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فروپاشی اقتصاد رژیم اسرائیل توسط یمن، عنوان کرد: «اتحاد استراتژیک با جبهه‌ها و مأموریت‌های متعدد پویایی اتحادهای نظامی، به‌ویژه در مناطق درگیری، بر نقش حیاتی اعتماد و همسویی استراتژیک بین متحدان تأکید می‌کند.

به گزارش نگاه نو، محمدعلی صنوبری در گفتگو با صبح نو اظهار داشت: این اتحادها که اغلب شامل طیفی از بازیگران دولتی و غیر دولتی است، نشان‌ دهنده تمایل به مشارکت در درگیری‌های منطقه‌ای گسترده‌تر است. این مشارکت معمولا به‌عنوان بخشی از یک تلاش جمعی برای تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای یا دستیابی به اهداف سیاسی خاص هماهنگ می‌شود.»

*راهبردی‌ترین ائتلاف مقاومت در دریای سرخ

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و آینده‌پژوهی نگاه نو با اشاره به اینکه چنین اتحادهایی بر اساس منافع مشترک، تهدیدات درک شده و اهداف مشترک ساخته می شوند، افزود: «شاید ائتلاف راهبردی محور مقاومت، بارزترین و موفق‌ترین نمونه از این ائتلاف‌ها باشد؛ چرا که این اتحاد موازنه قدرت منطقه‌ای و جهانی را تغییر داد. محور مقاومت هژمونی تک‌قطبی آمریکا را به چالش کشید و برای اولین‌بار پس از فروپاشی شوروی، هژمونی آمریکا توسط قهرمانان محور مقاومت شکسته شد.

این تحول با رویارویی با ایالات متحده و رژیم اسرائیل در جنگی پیچیده و بی‌سابقه در تاریخ معاصر انجام شد. این روابط متقابل بین اعضای محور مقاومت، نمادی از یک شبکه حمایتی گسترده‌تر و پیچیده‌تر را نشان می‌دهد که فراتر از حمایت سیاسی صرف می‌رود و به کمک‌های نظامی و آموزش استراتژیک می‌رسد.»

*ماهیت چند بُعدی درگیری‌های مدرن علیه رژیم اسرائیل

وی با بیان اینکه چنین اتحادهایی گواه ماهیت چند بُعدی درگیری‌های مدرن است، افزود: «ایران نقش مهمی در این شبکه ایفا می‌کند، زیرا با هدف ارتقای توانمندی‌های متحدان خود در مقابله با دشمنان، پشتیبانی و آموزش نظامی و مالی قابل توجهی را به گروه‌های متحد ارائه می‌دهد.

این حقیقت روشن است و اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس نیز از آن حمایت کرد، زمانی که وی تأیید کرد که ایران قویا به مقاومت کمک می‌کند، این واقعیتی است که سال‌ها ادامه دارد و همه می‌دانند مردم و رهبران جمهوری اسلامی، تصمیم راهبردی خود را برای ادامه حمایت از مقاومت از اولین لحظه پیروزی انقلاب تاکنون اتخاذ کرده‌اند.»

*فروپاشی کامل اقتصاد رژیم اسرائیل

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه یمن از طریق همکاری با ایران، با موقعیت استراتژیک و همسویی سیاسی با آرمان عادلانه فلسطین، به کابوس اقتصادی رژیم اسرائیل تبدیل شده است، یادآور شد: «یمنی‌ها برای ضربه زدن به اقتصاد رژیم صهیونیستی و به چالش کشیدن ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ به‌طور هم‌زمان تلاش می‌کنند.

از دیگر سو، حزب‌الله که به قدرت نظامی و عمق استراتژیک خود معروف است، با روشن نگه داشتن جبهه جنوبی، حمایت نظامی بی‌نظیری از حماس ارائه می‌کند. این راهبرد گشودن جبهه‌های متعدد به حماس، حاشیه عمل زیادی در جبهه‌های متعدد در غزه داد و بدین ترتیب روش‌های تاکتیکی خود را متنوع کرد و انعطاف عملیاتی آن را افزایش داد.

بر اساس این راهبرد مؤثر، اسماعیل هنیه، رهبر حماس اظهاراتی را بیان کرد و گفت که یمن از طریق حوثی‌های انصارالله، اقتصاد اسرائیل را به سمت فروپاشی کامل سوق داده است.»

*اعتراض دریایی یمن به جنگ در غزه و نسل‌کشی

این کارشناس ارشد مسائل یمن با اشاره به اینکه اسماعیل هنیه اظهارات خود را بر اساس واقعیت‌ها و شاخص‌های اقتصادی رژیم اسرائیل استوار می‌کند، تصریح کرد: «حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی یا در حال حرکت به سمت بنادر اسرائیل، تأثیرات عمده‌ای بر اقتصاد این رژیم و تجارت جهانی داشت.

این اقدامات بخشی از استراتژی گسترده‌تر انصارالله است که قصد خود را برای هدف قرار دادن تمام کشتی‌های عازم رژیم اسرائیل در دریای سرخ به‌ عنوان نوعی اعتراض به جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرده‌اند.»

*اختلال در ترافیک دریایی و بالا بردن هزینه‌های رژیم اسرائیل

وی ادامه داد: «این موفقیت‌ها باعث اختلال در ترافیک دریایی شد که بر اقتصاد رژیم صهیونیستی تأثیر گذاشت و آن را به سمت فروپاشی سوق داد. موقعیت استراتژیک دریای سرخ، به‌ویژه در نزدیکی تنگه باب‌المندب بسیار مهم است، زیرا به‌عنوان یک مسیر تجاری بزرگ جهانی عمل و اروپا، آسیا و خاورمیانه را به هم متصل می‌کند.

اختلال ناشی از حملات حوثی‌ها، شرکت‌های کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر یا لغو عبور کشتی‌ها از دریای سرخ کرده که در نتیجه زمان حمل‌ونقل و هزینه‌های عملیاتی چند برابر شده است.»

ادامه دارد…

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز