۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
کپی شد!

نیکول پاشینیان:

ارمنستان هدفی فراتر از مرزهای به‌ رسمیت شناخته‌ شده خود ندارد

ارمنستان هدفی فراتر از مرزهای به‌ رسمیت شناخته‌ شده خود ندارد

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت کشورش هدفی فراتر از مرزهای جغرافیایی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی خود ندارد و ایروان و باکو ذی‌نفعان اصلی صلح هستند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آرمن پرس، نیکول پاشینیان در مصاحبه با نمایندگان رسانه های انگلیسی گفت: جمهوری ارمنستان برنامه ای برای به راه انداختن جنگ بر سر منطقه قره باغ ندارد.

نخست وزیر ارمنستان اطمینان داد که کشورش فاقد هر گونه جاه طلبی فراتر از مرزهای به رسمیت شناخته شده بین المللی خود است و اظهار داشت: ما امیدواریم که تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان از طریق روند تعیین محدوده مرزها احیا شود.

پاشینیان گفت: بر این باورم که تاکنون صداقت خود را در مقابل تصمیم های اتخاذ شده در خصوص روند تعیین محدوده مرزها نشان داده و حتی اقداماتی را انجام داده ایم. ما تاکید داریم که دولت جمهوری ارمنستان آماده است در حوزه اختیارات خود اقداماتی را انجام دهد که زندگی را برای مردم در روستاهای آذربایجانی به ویژه چهار روستای قیزیلهاچیلی، خیرملی، آشاق آسکی‌پارا، باغانیس آیروم که مردم در حال حاضر در آنها زندگی نمی کنند، امکان پذیر کند.

این مقام ارمنستان گفت: ما چنین تاکید داریم که در نتیجه همین روند، زندگی باید به همان اندازه برای مردم در روستاهای ارمنی مانند باغانیس، ووسکپار، گرانتس و برکابر بدون فشارهای روانی امکان پذیر شود. این افراد باید بتوانند در خانه های خود زندگی کنند. تشکیل خانواده دهند و فرزندان را بدون نگرانی در مورد امنیت بزرگ کنند. پاشینیان گفت اینها نکاتی هستند که دولت های ارمنستان و آذربایجان باید بتوانند با توجه به آنها برنامه های نظری صلح را به یک واقعیت ملموس تبدیل کنند.

ارمنستان و آذربایجان ذی نفعان اصلی صلح

پاشینیان در خصوص اهرم برخی کشورها برای برقراری صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد که ذی نفعان اصلی همین دو کشور هستند. در مصاحبه وی با برخی رسانه های انگلیسی، یکی از خبرنگاران به عنوان مثال به فعالیت شرکت بریتیش پترولیوم در آذربایجان و تامین نفت و گاز به ارزش ۳۵ میلیارد دلار از سوی این کشور در چهار سال گذشته اشاره کرد و این سوال را پرسید که آیا دولت ارمنستان نیز علاقه مند است که دولت انگلیس از چنین اهرمی برای صلح استفاده کند.

پاشینیان گفت: اول این که، من نمی خواهم درباره فعالیت های تجاری، سرمایه گذاری هایی که در کشورهای همسایه انجام می شود، اظهار نظر کنم. به طور کلی، من معتقدم که هر سرمایه گذاری باید با هدف ارتقای صلح در محیط سرمایه گذاری و منطقه باشد و از این طریق به ثبات کلی کمک کند.

وی افزود: به طور کلی، من معتقدم که برقراری صلح هم به نفع جامعه جهانی و هم به نفع سرمایه گذاران است. با این حال، می خواهم تاکید کنم که ذی نفعان اصلی صلح، ارمنستان و آذربایجان هستند.

نخست وزیر ارمنستان همچنین اظهار داشت: این مهم است که ما در پنج ماه گذشته به دو توافق بزرگ با جمهوری آذربایجان دست یافته‌ایم. پاشینیان افزود، برخی اظهارات مقامات آذربایجان درباره اصلاح، و نوسازی ارتش ارمنستان مقامات کشورش را نگران کرده است.

وی در این زمینه گفت: “اگر به نسبت بودجه نظامی آذربایجان و ارمنستان نگاه کنیم، فقدان توازن قابل توجهی وجود دارد و این (اختلاف) نسبت نیز متاثر از درآمدهای آذربایجان از طریق معاملاتی است که شما ذکر کردید.”

نخست وزیر ارمنستان همچنین اظهار داشت: آنچه که ما را نگران می کند این است که حتی در مقابل این عدم توازن، آذربایجان واکنش بسیار تهاجمی به اصلاحات نیروهای مسلح ارمنستان و دستیابی به تسلیحات و تجهیزات نشان می دهد، اگرچه همه ما می دانیم که این دستاوردها به طور ویژه اهمیت دفاعی دارند.

وی افزود: ما به آذربایجان پیشنهاد کردیم که سازوکاری دوجانبه برای کنترل تسلیحات متقابل ایجاد کند. به عبارت دیگر، به ما این امکان را بدهد تا تسلیحات خود را در محدوده این توافقات متقابل تنظیم کنیم و از ایجاد مسابقه تسلیحاتی در منطقه خودداری کنیم.

پاشینیان گفت ما درباره بودجه نظامی صحبت می کنیم اما در واقع وجود صلحی با ثبات و پایدار به ما این فرصت را می دهد که دستکم این بودجه را به میزان کمتری – نه به اندازه مقادیر هنگفت کنونی- اختصاص دهیم و بقیه بودجه را صرف رسیدگی به مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشورهای خود کنیم.

وی اظهار داشت: ارمنستان در سال جاری از نظر تولید ناخالص داخلی پیشرفت چشمگیری داشته است، اما همچنان مشکلات اجتماعی در کشور ما و همچنین آذربایجان وجود دارد. زمانی که صلح برقرار شود، دولت های هر دو کشور فرصتی برای سرمایه گذاری در بخش توسعه اقتصادی-اجتماعی خواهند داشت. علاوه بر این، ما را قادر می سازد تا در آینده به توسعه اقتصادی منطقه ای فکر کنیم. پاشینیان همچنین گفت که در بحبوحه تحولات اقتصادی منطقه، ارمنستان پروژه «تقاطع صلح» (Crossroads of Peace) را پذیرفته است.

آماده صلح هستیم

پاشینیان گفت ما برای جنگ آماده نمی‌شویم، ما برای صلح آماده می‌شویم، اما تا زمانی که متقاعد نشده‌ایم که جمهوری ارمنستان مورد حمله قرار نخواهد گرفت، به طور طبیعی باید توانایی‌های دفاعی خود را توسعه دهیم.

وی افزود: بعلاوه، من اعلام کرده ام که جمهوری ارمنستان به غیر از قلمرو خود به وسعت ۲۹ هزار و ۷۴۳ کیلومتر مربعی خود هیچ جاه طلبی (مرزی) در هیچ جهتی ندارد: نه در جنوب، نه به غرب، نه به شمال و نه به شرق. پاشینیان گفت: ما معتقدیم که باید حاکمیت و استقلال خود را بر این پایه بنا کنیم و توسعه دهیم.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز