۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

حمایت‌ چین از روسیه؛ اختلاف پابرجای پکن-واشنگتن

حمایت‌ چین از روسیه؛ اختلاف پابرجای پکن-واشنگتن

یک مقام ارشد آمریکایی در آستانه سفر وزیر امور خارجه این کشور به چین، اظهار داشت: واشنگتن قصد دارد از پکن بخواهد حمایت نظامی خود را از مسکو محدود کند چون این امر بر ثبات روابط ۲ کشور تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در آستانه سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور به شانگهای و پکن، اظهار داشت: روابط واشنگتن و پکن نسبت به سال گذشته، زمانی که روابط به پایین‌ترین حد تاریخی خود رسیده بود، روبه بهبودی است.

این دیپلمات آمریکایی افزود: کمک‌های نظامی پکن برای تجهیز و تامین مجدد پایگاه صنعتی دفاعی روسیه و تداوم این حمایت‌ها بر ثبات روابط بین ۲ کشور تاثیر خواهد گذاشت.

این مقام با ادعای اینکه مسکو ظرفیت تولید تسلیحات خود را با کمک پکن افزایش داده‌است، تصریح کرد: ما آماده‌ایم در مواقعی که لازم بدانیم علیه شرکت‌هایی که امنیت اوکراین و اروپا را تضعیف می کنند، اقداماتی انجام دهیم و تمایل خود را برای انجام این کار در مورد شرکت‌های تعدادی از کشورها از جمله چین، نشان داده‌ایم.

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد:‌ ما قصد خود را برای محدود کردن حمایت پکن (از مسکو) ابراز خواهیم کرد.

این گزارش افزود: چین و آمریکا دو اقتصاد برتر جهان هستند، به طوری که مجموع حجم اقتصادی آنها بیش از یک سوم کل جهان، جمعیت این دو کشور تقریبا یک چهارم جمعیت جهان و حجم تجارت دوجانبه آنها تقریبا یک پنجم از کل جهان را تشکیل می دهد. به علاوه، منافع ۲ طرف نیز در هم تنیده است.

روابط پکن و واشنگتن در سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی از جمله حادثه بالن‌های بدون سرنشین و دیدار مخفیانه تسای اینگ ون رهبر سابق تایوان در آمریکا همراه بوده است.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره طیف گسترده ای از مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و جهانی از جمله کره‌شمالی، بی‌ثباتی خاورمیانه، ظرفیت مازاد صنعتی چین و خطرات مرتبط با هوش مصنوعی صحبت خواهد کرد.

این مقام وزارت امور خارجه در یک جلسه توجیهی مجازی که پیش نمایش سفر برنامه ریزی شده بلینکن بود، گفت: «البته، وزیر درباره چالش ها در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، از جمله تحریکات جمهوری خلق چین در دریای چین جنوبی و همچنین لفاظی های تهدیدآمیز و اقدامات بی پروا کره شمالی صحبت خواهد کرد.

کره شمالی یکی از دستور کار جلسات سطح بالا بین ایالات متحده و چین بوده است، زیرا واشنگتن از چین خواسته است تا نفوذ خود را برای مهار اقدامات تحریک آمیز پیونگ یانگ و متقاعد کردن آن به بازگشت به گفتگو اعمال کند.

سفر بلینکن در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد تهدیدات نظامی شمال انجام می شود، زیرا پیونگ‌یانگ آزمایش های تسلیحاتی خود را دو برابر کرده است، از جمله پرتاب اخیر یک موشک بالستیک میان برد با کلاهک مافوق صوت.

علاوه بر این نگرانی‌ها، تعمیق همکاری‌های نظامی کره شمالی با روسیه است که این گمانه‌زنی را ایجاد کرده است که ممکن است پیونگ یانگ در ازای انتقال تسلیحات خود به روسیه برای استفاده در اوکراین، کمک فن‌آوری نظامی دریافت کرده یا دریافت کند.

به گفته این مقام، بلینکن در طول اقامت خود در چین برای ارزش ها و منافع ایالات متحده “ایستاده و سخن خواهد گفت”.

این مقام گفت: “وزیر به طور واضح و صریح نگرانی های ما را در مورد موضوعاتی از حقوق بشر، اقدامات ناعادلانه اقتصادی و تجاری گرفته تا پیامدهای اقتصادی جهانی ظرفیت مازاد صنعتی جمهوری خلق چین مطرح خواهد کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز