۲۹ فروردین ۱۴۰۳
کپی شد!

سه شنبه شب؛

فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند

فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند

دولت فرانسه سه‌شنبه جمهوری آذربایجان را به آسیب زدن به روابط دوجانبه متهم کرد و سفیر خود در باکو را برای مشاوره فراخواند.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با «آن بولون» سفیر پاریس در باکو دیدار و گفتگو کرد.

ماکرون در این دیدار جمهوری آذربایجان را به ادامه «اقدامات یکجانبه ماه‌های اخیر که به روابط میان ۲ کشور آسیب زده است» متهم کرد. رئیس جمهوری فرانسه نسبت به اقدامات جمهوری آذربایجان «ابراز تاسف کرده و گفت امیدوار است که باکو در مورد نیاتش بروشنی عمل کند.»

فرانسه بطور سنتی از متحدان ارمنستان به شمار می‌آید و میزبان جمعیت زیادی از ارمنی‌هاست اما مناسبات پاریس با باکو بدلیل مناقشه قره‌باغ متشنج شده است.

نیروهای جمهوری آذربایجان در جنگ سال ۲۰۲۰ کنترل قره‌باغ را از دست نیروهای ارمنی خارج کرده و در سپتامبر ۲۰۲۳ کنترل خود را نهایی کردند.

ماکرون و سایر مقام‌های فرانسوی می‌گویند که الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان متوقف نخواهد شد و برنامه‌هایی برای خاک ارمنستان دارد. این در حالی است که گفت‌وگو میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای عادی‌سازی روابط ادامه دارد.

وزارت خارجه فرانسه سه‌شنبه در بیانیه خود اعلام کرد: فرانسه بر حمایت خود از عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید می‌کند.

از سوی دیگر، همکاری ارمنستان و فرانسه در حوزه نظامی افزایش یافته است که این مساله موج اختلاف میان روسیه و ایروان شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز