۲۵ فروردین ۱۴۰۳
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

تداوم فشارها بر غرب برای توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی

تداوم فشارها بر غرب برای توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی

به‌ دنبال اقدام سازمان‌های حقوق بشر در آلمان، در پاریس نیز به تازگی ۱۱ سازمان مردم نهاد با طرح شکایتی علیه دولت فرانسه، خواستار توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش نگاه نو، تارنمای پولیتیکو با استناد بر افشاگری سازمان مردم نهاد «اتک» در فرانسه، نوشت: ۱۱ سازمان غیردولتی و مردم نهاد که سازمان عفو اتک نیز در میان آنها قرار دارد با طرح شکایت هایی در دادگاه، دولت فرانسه را برای توقف انتقال سلاح به رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده اند.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که وکلای حقوق بشر در آلمان از دادگاه برلین خواستند تصمیم دولت آلمان را درباره ارسال ۳ هزار سلاح ضد تانک به رژیم اسرائیل تعلیق کند.

به نوشته پولیتیکو، این شکایت ها به دلیل اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض حقوق بشر و هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه، ارائه شده اند.

ماه گذشته، تارنمای تحقیقاتی دیسکلوز و مارساکتو (Disclose and Marsactu) نیز گزارش داد که در ماه اکتبر (مهر)، پاریس قطعات لازم برای انتقال مسلسل را که می تواند در غزه استفاده شود، به رژیم اسرائیل فروخته است. پولیتیکو نوشت: هفته گذشته سازمان های مردم نهاد سه شکایت مختلف را در دادگاه اداری پاریس تهیه کردند.

در شکایت اول به ویژه به مجوز صادرات تسلیحاتی مهمات و وسائل موسوم به ML۳ تاکید دارد. در شکایت دوم تعلیق مجوز حدود ۲۰ سلاح از جمله محاسبه گرهای بمباران موسوم به ML۵ و تجهیزات تصویربرداری مادون قرمز یا حرارتی موسوم به ML۱۵ درخواست می شود. شکایت سوم خواستار تعلیق همه مجوزهای صادراتی در خصوص تسلیحات و کالاهای داری کاربرد دوگانه به رژیم اسرائیل است.

این شکایت ها در دادگاه های فرانسه در حالی مطرح شد که دولت های غربی از جمله در آلمان و انگلیس تحت فشار فزاینده ای برای توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی هستند.

کانادا، اسپانیا و بلژیک اعلام کردند که دیگر سلاح به رژیم اسرائیل ارسال نمی کنند و دادگاهی در هلند نیز انتقال قطعات جت های جنگنده اف ۳۵ به این رژیم را منع کرده است.

در آمریکا، دموکرات ها خواستار ارائه تضمین هایی قبل از تصویب هر گونه فروش هواپیمای جنگی به رژیم صهیونیستی هستند.
کمک نظامی واشنگتن به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳ دستکم ۳.۳ میلیارد دلار بوده و گفته می شود آلمان صادرات تسلیحاتی به ارزش ۳۲۶.۵ میلیون یورو را به تصویب رسانده است. در مقابل، پاریس تجهیزات نظامی به ارزش ۲۰۸ میلیون یورو را در دهه گذشته به رژیم اسرائیل صادر کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز