۲۵ فروردین ۱۴۰۳
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

پیشنهاد روسیه برای آغاز مذاکرات صلح با اوکراین

پیشنهاد روسیه برای آغاز مذاکرات صلح با اوکراین

کرملین اعلام کرده است که پیش‌نویس صلح 2022 روسیه می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای مذاکرات آتی صلح با اوکراین باشد.

به گزارش نگاه نو به نقل از آسوشیتدپرس، کرملین بار دیگر با اشاره به طرح پیشنهاد صلحی که پیشتر از جانب اوکراین رد شده بود، عنوان کرد پیش‌نویس توافقنامه صلحی که روسیه و اوکراین در روزهای آغاز درگیری بر سر آن مذاکره کردند، می‌تواند نقطه آغازی برای شکل‌گیری گفت‌وگوها جهت پایان دادن به درگیری‌ها میان دو کشور باشد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین عنوان کرد که پیش‌نویس سندی که در ماه مارس سال ۲۰۲۲ در استانبول مورد بحث قرار گرفت می‌تواند «اساس شروع مذاکرات» میان دو کشور باشد.

او با اشاره به پیش‌نویس مورد نظر بر این موضوع نیز تاکید کرد که در جریان مذاکرات احتمالی آینده در قالب این طرح«واقعیت‌های جدید» هم باید مورد توجه قرار گیرد.

پافشاری مسکو بر پذیرش طرح پیش‌نویس مطرح شده در سال ۲۰۲۲ در حالی تشدید می‌شود که به موجب آن روسیه چهار منطقه‌ای از اوکراین را که تحت کنترل خود در آورده است را نیز در این طرح پیشنهادی جزئی از قلمرو خود در نظرگرفته است.

این طرح چند هفته پس از جنگ میان روسیه و اوکراین در جریان نشستی در استانبول مورد بحث قرار گرفت و شامل مقرراتی برای اعلام موقعیت بی‌طرفی برای اوکراین و اعمال محدودیت برای نیروهای مسلح این کشور و در عین حال به تاخیر انداختن مذاکرات در مورد وضعیت مناطق تحت کنترل روسیه بود. مواردی که در نهایت منجر به عدم شکل‌گیری توافق و شکست مذاکرات شد.

در مقابل روسیه نیز فرمول صلح ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را که مسکو را ملزم به عقب نشینی نیروهایش از مناطق اوکراین و پرداخت غرامت به این کشور و حضور در دادگاه بین‌المللی برای اقدامات جنگی‌اش می‌کرد، رد کرده است.

اوکراین به طور قاطعانه امکان هر گونه مذاکره با روسیه را در این مرحله از درگیری‌ها، بدون تضمین خروج مسکو از مناطق تحت کنترل اوکراین که در حال حاضر چیزی حدود یک پنجم خاک این کشور را در بر می‌گیرد، قاطعانه رد کرده است.

اوکراین و متحدانش بر این باور هستند که روسیه در حال حاضر به دنبال شکل‌گیری توافق آتش‌بسی است که به موجب آن بتواند زمان بیشتری برای خود خریداری کرده و نیروهایش را برای تصرف مناطق بیشتری از اوکراین تقویت کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز