۲۲ فروردین ۱۴۰۳
کپی شد!

چین:

با تشدید مسابقه تسلیحاتی مخالف هستیم

با تشدید مسابقه تسلیحاتی مخالف هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با پیوستن ژاپن به پیمان امنیتی آکوس، اظهار داشت: ما با ایجاد تقابل بین اردوگاه‌ها، گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تشدید مسابقه تسلیحاتی مخالفیم.

به گزارش نگاه نو به نقل از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با «پیمان امنیتی سه‌جانبه بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا» و مطرح شدن احتمال پیوستن ژاپن به برخی طرح‌های آن، اظهار داشت: ما با ایجاد تقابل بین اردوگاه‌ها، گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تشدید مسابقه تسلیحاتی مخالفیم. کشورهای مربوطه باید با جدیت به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند و از انجام هر کاری که صلح و ثبات منطقه و جهان را تضعیف می کند، خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه سابقه تهاجمی در دوران گذشته و روندهای امنیتی نظامی ژاپن همواره مورد توجه همسایگان آسیایی و جامعه‌جهانی بوده است، افزود: توکیو با در نظر گرفتن تاریخ تهاجمی خود، از ایجاد یک حلقه کوچک نظامی و امنیتی پرهیز نموده و در مسیر توسعه صلح‌آمیز حرکت کند.

این اظهارات زمانی مطرح شد که روسای دفاع آمریکا، انگلیس و استرالیا در بیانیه مشترک خود، ژاپن را شریک مشارکتی در پروژه‌های فناوری‌های دفاعی نوین این گروه معرفی کردند.

آکوس که یک پیمان امنیتی سه‌جانبه بین آمریکا، انگلیس و استرالیا محسوب ‌می‌شود که در ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ و در راستای سیاست مهار چین تشکیل شده‌است.

یک مقام ارشد آمریکا همچنین در مصاحبه با خبرگزاری یونهاپ، اظهار داشت: واشنگتن، لندن و کانبرا، سه کشور کره‌جنوبی، کانادا و نیوزلند را به عنوان شرکای‌ بالقوه برای همکاری در پروژه‌های فناوری‌های پیشرفته در طرح پیمان امنیتی آکوس در نظر گرفته شده است.

وی افزود:‌ این سه‌ کشور در حال بررسی طیف وسیعی از شرکای بیشتر هستند که می‌توانند نقطه قوتی برای همکاری در پروژه‌های فناوری‌های نوین باشند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز