۲۰ فروردین ۱۴۰۳
کپی شد!

حسین امیرعبداللهیان:

ایران جزیره بزرگ ثبات و امنیت در منطقه است

ایران جزیره بزرگ ثبات و امنیت در منطقه است

رئیس دستگاه دیپلماسی، ایران را «جزیره بزرگ ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا» توصیف کرد و هشدار داد «جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نخواهد داد امنیت ملی این کشور خدشه‌دار شود».

به گزارش نگاه نو، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه و در کنفرانس خبری مشترک با «سید بدر البوسعیدی» همتای عمانی خود، درباره روابط دوجانبه تهران-مسقط، موضوعات منطقه‌ای، مذاکرات لغو تحریم‌ها، وضعیت فلسطین و یمن صحبت کرد.

امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست خبری گفت: «در ابتدای در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، حامل سلام‌های گرم دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران برای دولت و ملت خوب کشور همسایه، عمان هستم. سفر امروز در راستای تداوم مشورت‌های بسیار مهم با همتای عمانی است».

همکاری‌های تجاری بخش خصوصی در یک سال گذشته ۲.۵ برابر افزایش یافته است

او با بیان اینکه «در دیدارها و توافق‌های روسای عالی ۲ کشور شاهد پیشرفت فزاینده مناسبات تهران-مسقط در تمام زمینه‌های مورد توافق هستیم»، گفت: «در چارچوب همکاری‌های تجاری بخش خصوصی، به بیش از ۲.۵ برابر در یک سال گذشته ارتقا یافته است».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: «دوطرف مصمم هستیم که توافقنامه جامع چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان که دربردارنده منافع مشترک ماست، هر چه سریعتر به مرحله اجرا برسد. ما چنین همکاری‌های راهبردی را به نفع همکاری دسته‌جمعی در منطقه می‌دانیم. ما در دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد هستیم تقویت و تحکیم هر چه بیشتر مناسبات با کشورهای همسایه به ثبات، امنیت و توسعه بیشتر منطقه کمک خواهد کرد».

امیرعبداللهیان با اشاره به این موضوع که «واقعیت این است که تنش‌ها و چالش‌هایی در مناطق پیرامونی ما و در منطقه مشترک ما همچنان وجود دارد»، تاکید کرد «مسائل و مشکلات جمعی موجود در منطقه نیازمند همکاری‌ها و راه‌حل‌های جمعی منطقه‌ای است».

از نقش عمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها سپاسگزاریم

وزیر خارجه ایران از تلاش‌های عمان در راستای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تشکر کرد و گفت: « همچنین از تلاش‌ها و ابتکار سلطان عمان در کمک به لغو تحریم‌های یک‌جانبه و غیرعادلانه آمریکا علیه ایران سپاسگزاریم. مبادره سلطان عمان همچنان به‌عنوان یک ابتکار مورد توجه در دستورکار گفت‌وگوهای امروز ما قرار دارد».

رژیم اسرائیل در باتلاق غزه گرفتار شده است

درباره موضوع غزه، دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران گفت: «مسئله نسل‌کشی و بحران انسانی در غزه مورد توجه جدی ما در گفت‌وگوهاست. تهران و مسقط اتفاق نظر داریم که باید جنگ و نسل‌کشی در غزه فورا متوقف شود و ارسال کمک‌های انسانی از تمام مسیرها به سراسر غزه باید بدون اتلاف وقت انجام شود. در این چارچوب از تلاش‌های عمان در حمایت از مردم فلسطین، مخالفت با تداوم نسل‌کشی و همچنین پذیرش جمعی از زنان، کودکان و مجروحان غزه در بیمارستان‌های عمان صمیمانه تشکر می‌کنیم».

امیرعبداللهیان با اشاره به شکست‌های رژیم صهیونیستی در غزه گفت: «در شرایط این روزها وارد هفتمین ماه تجاوزات و جنایات جنگی ترکیبی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری شده‌ایم که رژیم اسرائیل به معنای واقعی در باتلاق غزه گرفتار آمده است و این رژیم اشغالگر از دستیابی به کوچکترین اهداف خود در غزه کاملا عاجز مانده است. لذا، سیاست جنگ‌افروزی و توسعه جنگ در منطقه را دنبال می‌کند. زیرا امیدوار است همواره از حمایت کامل آمریکا در جنگ‌افروزی‌های خود برخوردار خواهد بود».

آمریکا نمی‌تواند از مسئولیت خود در حمایت‌ از جنایات جنگی اسرائیل شانه خالی کند

او حمله تروریستی و موشکی رژیم اسرائیل به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را ایجاد «صفحه جدیدی از جنگ‌افروزی‌های این رژیم و تلاش برای توسعه جنگ در منطقه و کشیدن پای دیگران به درگیری و جنگی بیشتر در منطقه» توصیف کرد.

وزیر خارجه ایران گفت: «به محض وقوع حادثه تروریستی و حمله موشکی اسرائیل به ساختمان سفارت و مستشاران نظامی ایران و جمعی از اتباع کشور سوریه که در ساختمان حضور داشتند، اقدامات و تصمیمات لازم در نشست شورای عالی امنیت ملی ایران به ریاست رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شد. پیام شفاف و روشنی از طریق سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا به کاخ سفید ارسال کردیم. آمریکا نمی‌تواند از مسئولیت خود در حمایت‌های کامل و مطلق از جنایات جنگی ترکیبی اسرائیل شانه خالی کند».

امیرعبداللهیان، ایران را «جزیره بزرگ ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا» توصیف کرد و هشدار داد «جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نخواهد داد امنیت ملی این کشور خدشه‌دار شود».

از تلاش‌ها برای رسیدن به توافق سیاسی بین صنعاء و ریاض خرسندیم

در موضوع یمن نیز، وزیر خارجه ایران ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت نجات ملی در حمایت از مردم مظلوم و مقاوم غزه، گفت: «ما از تلاش‌ها برای رسیدن به توافق سیاسی بین صنعاء و ریاض خرسندیم».

او در پایان صحبت‌های خود گفت: «ما همواره در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با مقام‌های عالی‌رتبه عمان در مشورت و تعامل هستیم و از تلاش‌ها خیرخواهانه و حکمت‌آمیز سلطان عمان در مسیر تقویت و نیرومندسازی گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی صمیمانه تشکر می‌کنیم».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز