۱۳ فروردین ۱۴۰۳
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

شکست تاریخی حزب اردوغان در انتخابات شهرداریها/ پیشتازی امام اوغلو در استانبول

شکست تاریخی حزب اردوغان در انتخابات شهرداریها/ پیشتازی امام اوغلو در استانبول

نتایج اولیه انتخابات شهرداری‌ها در شهرهای مهم ترکیه حکایت از آن دارد که نامزدهای حزب جمهوریخواه خلق پیشتاز هستند. اکرم امام‌اوغلو، شهردار فعلی استانبول موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرا شده است.

به گزارش نگاه نو به نقل از رسانه‌های منطقه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بامداد دوشنبه گفت: انتخابات شهرداری‌ها برای ما پایان کار نیست، بلکه یک نقطه عطف است.

وی افزود: نتایج انتخابات شهرداری‌ها را با صراحت تحلیل خواهیم کرد و خود را با نقد سازنده بررسی می‌کنیم.

براساس آمار رسمی در سه شهر مهم استانبول، آنکارا و ازمیر نامزدهای حزب جمهوریخواه خلق موفق شدند اکثریت قاطع آرا را به دست آورند.

طبق نتایج مقدماتی شمارش آرای انتخابات شهرداری‌های ترکیه، اکرم امام‌اوغلو، سیاستمدار حزب جمهوری‌خواه خلق در استانبول پیشتاز است و دیگر مخالفان رجب طیب اردوغان نیز در آنکارا و ازمیر پیشتازند.

بر اساس آخرین خبرها، در پی شمارش حدود نیمی از آرای اخذ شده، اکرم امام‌اوغلو، شهردار فعلی استانبول موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرا شده است. مراد کوروم، رقیب اصلی وی که مورد حمایت اردوغان است تا کنون ۴۱.۲ درصد آرا را کسب کرده است.

در آنکارا نیز منصور یافاش، شهردار کنونی از حزب جمهوری‌خواه خلق بر اساس آمار مقدماتی، به کسب ۵۶.۳ درصد آرا موفق شده و از تورگوت آلتینوک از حزب عدالت و توسعه پیشی گرفته است.

این در حالی است که برخی گزارش‌های غیر رسمی حکایت از آن دارد که شمارش بیش از ۸۰ درصد آرا در ترکیه به پایان رسیده و نتایج حاکی از پیروزی حزب خلق در ۱۱ استان است، به دنبال این این اخبار، مردم در این استان ها به شادی و پایکوبی پرداختند.

نتایج غیر رسمی آرا نشان می دهد، حزب جمهوری خواه خلق در استان های غربی ترکیه از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر، مرسین و بسیاری استان های دیگر برنده انتخابات شده است.

اپوزیسیون ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مغلوب اردوغان شد، با این‌حال، با پیروزی مخالفان، آنها امید زیادی به انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال ۲۰۲۸ خواهند داشت.

عامل مهمی که می‌تواند به نفع امام اوغلو باشد، تصمیم حزب «رفاه نو» برای معرفی نامزد خود در استانبول بود؛ حزبی اسلامی که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته با اردوغان ائتلاف کرده بود.

از نظر ناظران، این انتخابات در درجه اول یک «ماراتن مردانه» است، زیرا درصد مشارکت زنان در میان نامزدهای حزب عدالت و توسعه از ۲.۲ درصد، حزب جمهوری‌خواه خلق ۹.۳ درصد و حزب دموکراتیک خلق‌ها ۳۱ درصد بیشتر نیست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز