۱۰ فروردین ۱۴۰۳
کپی شد!

تحلیلگر مصری در گفتگو با نگاه نو؛

عملیات طوفان الاقصی شکست اطلاعاتی بزرگ برای اسرائیل بود

عملیات طوفان الاقصی شکست اطلاعاتی بزرگ برای اسرائیل بود

حامد محمود تحلیلگر مصری و مدیر اجرایی مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی فارابی در گفتگو با نگاه نو اظهار داشت: عملیات طوفان الاقصی در روز هفتم اکتبر شکست اطلاعاتی بزرگ برای اسرائیل بود.

به گزارش نگاه نو، حامد محمود تحلیلگر مصری و مدیر اجرایی مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی فارابی تصریح کرد: شکی نیست که حمله غافلگیرانه جنبش مقاومت اسلامی «حماس» به اسرائیل در روز شنبه ۷ اکتبر ۲۰۲۳ که طی آن هزاران موشک پرتاب شد و مبارزان فلسطینی به داخل اراضی اشغالی فلسطین یورش بردند، ناگهانی و گسترده بود. عملیات طوفان الاقصی نشان دهنده یک “شکست بزرگ” اطلاعاتی برای اسرائیل به شمار می رود.

وی افزود: عملیات طوفان الاقصی، نامی است که جنبش حماس برای حمله گسترده خود به اسرائیل در سحرگاه هفتم اکتبر انتخاب کرد. این عملیات به دلایل مختلف بی سابقه محسوب می شود به ویژه در مقیاس و سازماندهی آن.

حامد محمود خاطرنشان کرد: از زمان جنگ ۶ اکتبر ۱۹۷۳، اسرائیل حمله مشابهی با تهاجم واقعی به خاک خود را ندیده بود. نیروهای کماندویی حماس با برنامه ریزی نظامی مشابه آنچه ارتش ها انجام می دهند وارد خاک فلسطین اشغالی شدند. آنها نیروهای ویژه رزمی آموزش دیده هستند که دارای ابزارهای تاکتیکی مدرن می باشند و همزمان در چندین شهر درگیر نبرد شده اند.

وی گفت: همه تحلیلگران راهبردی خاطرنشان می کنند که این حمله یک عملیات ناگهانی، گسترده و هماهنگ بود و نشان از سطح بالای اطلاعاتی جنبش حماس بود.

اما سوالی که ذهن مراکز تحلیلی و راهبردی و حتی سرویس‌های اطلاعاتی جهانی را به خود مشغول می‌کند این است: چگونه اطلاعات اسرائیل قادر به پیش‌بینی عملیات اینچنینی نبود؟ این یک شکست اطلاعاتی بزرگ برای اسرائیل است که می‌توان آن را تاریخی توصیف کرد و بدون اغراق می‌توان آن را با آنچه در سال ۱۹۷۳ رخ داد مقایسه کرد به‌ویژه که اسرائیل رژیمی است که دائماً در حالت آماده باش قرار دارد و همیشه برای مقابله با جنگها آمادگی دارد.

این تحلیلگر اظهار داشت: موفقیت عملیات حماس به دلیل عامل غافلگیری و همچنین هماهنگی مشترک نظامی است زیرا این عملیات به صورت فراگیر و از زمین، دریا و هوا انجام شد و شکی نیست که این برای اسرائیلی ها غافلگیر کننده بود.

علاوه بر این باید گفت که اسرائیل رژیمی است که به فناوری های پیشرفته خود برای پیش بینی تهدیدها و خنثی سازی همزمان آنها متکی است. با این حال، آنچه اتفاق افتاد وجود خطا در پیش بینی و تحلیل ریسک را اثبات می کند. سناریوی مورد انتظار اطلاعات اسرائیل، تهاجم از شمال، یعنی توسط حزب الله از جنوب لبنان بود، اما با شکست مواجه شد.

سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که: حماس در حال حاضر چه ابعادی برای اجرای این عملیات دارد؟ می توان گفت که این روند در مرحله حساسی از تاریخ اسرائیل قرار دارد که با یک بحران نهادی و سیاسی و همچنین با یک بحران هویتی بی سابقه همراه با دو قطبی شدن شدید و شکاف اجتماعی بزرگ در جامعه اسرائیل مواجه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این بحران چند ماهی است که با تظاهرات هفتگی علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل، تل آویو را تکان می دهد. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که عملیات طوفان الاقصی یک روز پس از پنجاهمین سالگرد جنگ اکتبر ۱۹۷۳ رخ داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز