۸ فروردین ۱۴۰۳
کپی شد!

در یادداشتی اعلام شد؛

مفهوم سازی جدید از جبهه مقاومت در سطح جهانی

مفهوم سازی جدید از جبهه مقاومت در سطح جهانی

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و آینده‌پژوهی نگاه نو معتقد است روز جهانی قدس در آستانه تبدیل شدن به لحظه ای تعیین کننده در روایت مقاومت است. این فرصتی را برای مردم در سراسر جهان فراهم می کند تا در یک نمایش همبستگی که فراتر از تقسیم جغرافیایی، فرهنگی و مذهبی است، کنار هم بایستند.

به گزارش نگاه نو، محمد علی صنوبری مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و آینده‌پژوهی نگاه نو در یادداشتی که آن را در اختیار ایسنا قرار داد به بررسی روز جهانی قدس پرداخت و نوشت: روز جهانی قدس به عنوان نمادی قوی از وحدت جهانی و حمایت از کسانی که در برابر ظلم مقاومت می کنند و برای حقوق و ارزش های اساسی خود مبارزه می کنند، ظهور می کند.

متن یادداشت مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و آینده پژوهی نگاه نو بدین شرح است:

هر سال روز جهانی قدس نه تنها به عنوان یک تاریخ در تقویم بلکه به عنوان چراغی برای به چالش کشیدن اشغالگری رژیم صهیونیستی برجسته می شود. این روز که با ابتکار امام خمینی ره در سال ۱۹۷۹ نامگذاری شد، فراتر از اهداف نخست خود، فریاد جهانی عدالت و همبستگی با آرمان فلسطین را در بر می گیرد.

علاوه بر این، نسل کشی علیه مردم فلسطین در غزه، تظاهرات روز جهانی قدس امسال را فوری تر و نمادین تر می کند.

اهمیت روز جهانی قدس امسال فراتر از یادآوری است. این امر به عنوان یک فراخوان عظیم باید عمل کند و صداهای مختلف را در سراسر جهان در همبستگی با مردم فلسطین که بیش از ۷۵ سال از اشغال رنج می برند، متحد کند. این مهم بر نقش قدس نه تنها به عنوان یک شهر بلکه به عنوان نمادی از مبارزات پایدار مردم فلسطین تحت اشغال تاکید دارد.

با شتاب گرفتن آمادگی ها برای روز جهانی قدس، اهمیت آن با جنگ جاری علیه مردم غزه، جلب توجه به وضعیت اسفبار فلسطین و بسیج حمایت از طریق تظاهرات برنامه ریزی شده در سطح جهانی، افزایش می یابد.

سیر تحول و تثبیت محور مقاومت در اندیشه و مبارزه در سطح جهان، الهام‌بخش ملت‌های مشتاق آزادی است. مقاومت (در همه جبهه هایش) به عنوان راه انکارناپذیر رهایی ظهور کرده است. این بیداری جمعی به وضوح از طریق حمایت گسترده از فلسطین، با تظاهرات در هر گوشه از جهان مشهود است.

روز جهانی قدس این وحدت را برجسته تر می‌کند و لحظه‌ای مهم از همگرایی میان جوامع اسلامی و فراتر از آن در کشورهای اسلامی و غیراسلامی را نشان می‌دهد.

بزرگداشت این روز فراتر از سنت است. این یک وظیفه اخلاقی و دینی و انسانی است که اهمیت بیت المقدس و غزه را در وجدان جمعی مسلمانان و غیرمسلمانان به طور یکسان برجسته می کند.

محور مقاومت نماد حرکتی گسترده‌تر است که پایه‌های انسانیت، آزادی و مقاومت در برابر ظلم را در بر می‌گیرد. این یک اعتراض گسترده برای کسانی است که از کرامت و عدالت دفاع می کنند و از شکاف های جغرافیایی، مذهبی و طبقاتی فراتر می روند. موضع میلیون‌ها نفری که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به شکلی بی‌سابقه حاضر می‌شوند در حمایت از آرمان فلسطین و غزه در برابر جنایتکاران اسرائیل روشن و صریح است.

مخالفت با چنین بی عدالتی به معنای پیوستن به جبهه مقاومت و حمایت از تلاش های آن علیه جنایات اسرائیل بدون توجه به مذهب، نژاد و موقعیت جغرافیایی است.

مبارزه برای انسانیت و عزت تنها به بعد نظامی و میدان جنگ محدود نمی شود. این مبارزه ای است که اشکال مختلف بیان و عمل را در بر می گیرد. چه از طریق قدرت قلم، چه تأثیر پیام، خلاقیت کاریکاتورها، تولید سرود و موسیقی و یا همبستگی در راهپیمایی های میلیونی، هر اقدام حمایتی نقشی تعیین کننده در مقابله با دشمن صهیونیستی دارد.

به همین ترتیب، کسانی که با تروریست ها، قاتلان و اشغالگران در خط مقدم با سلاح مبارزه می کنند، نهایت تعهد خود را به این هدف نشان می دهند.

مبارزه برای آزادی فلسطین یک نبرد چند وجهی است که افراد را از طیف‌های مختلف اجتماعی گرد هم می‌آورد تا به روش‌های منحصربه‌فرد خود کمک کنند. در این مبارزه برای عدالت و کرامت انسانی، هر صدا، اقدام و نمایش همبستگی، مؤید عزم جمعی برای ایستادگی در برابر ظلم و ستم است.

از نظر تاریخی، ماهیت مانورهای ژئوپلیتیک غربی از دیرباز در اصل «تفرقه بینداز و غلبه کن» تجسم یافته است، تاکتیکی که برای شکستن اتحاد مردم و تسهیل کنترل، مدیریت و استعمار سرزمین ها و غارت منابع آنها طراحی شده است. اما این راهبرد به دلیل ظهور محور مقاومت و ملت های حامی این محور که امروز به صورت هماهنگ برای مقابله با قدرت های استعمارگر و نوادگان صهیونیستی آنها عمل می کند تا حد زیادی با شکست مواجه شده است.

این محور با حمایت بی‌نظیر مردمی، از طریق سطح بی‌سابقه‌ای از همکاری، هماهنگی و همبستگی، به ویژه در مرکزیت بیت‌المقدس برای همه مسلمانان و سپس همبستگی با غزه در برابر نسل‌کشی و حملات وحشیانه اسرائیل مشهود است.

گشایش جبهه های جدید حمایت در لبنان، یمن، عراق و سوریه، تحولی محوری در چشم انداز ژئوپلیتیک منطقه است که نشان دهنده حضور فعال محور مقاومت در برابر سیاست های اسرائیل و آمریکا در منطقه است.

فعال کردن محور مقاومت مؤید تلاش مدبرانه و هماهنگ نه تنها برای به چالش کشیدن وضع موجود بلکه قرار دادن مسئله فلسطین به عنوان یک آرمان محوری در صحنه منطقه ای و بین المللی است.

هدف این رویکرد تضمین این است که هرگونه مانور تهاجمی آینده توسط ایالات متحده یا اسرائیل در منطقه باید وضعیت افزایش آمادگی و پیامدهای گسترده‌تر برخورد با یک جبهه متحد نظامی و مقاومت مردمی را در نظر بگیرد.

امسال، در روز جهانی قدس، قرار است رویداد مهمی رخ دهد که میلیون ها نفر از سراسر جهان در حال آماده شدن برای ابراز حمایت ثابت قدم خود از جنبش های مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن، عراق، سوریه و ایران هستند. این جنبش ها نماد مبارزه برای آزادی است و معنای مبارزه برای عزت، شرف و دفاع از سرزمین مقدس را به نمایش می گذارد.

در پایان باید گفت روز جهانی قدس تنها یک تجمع موقت نیست، بلکه مظهر زنده همبستگی جهانی با اصول مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوز است. این بیداری جمعی به اهمیت وحدت در مواجهه با تلاش‌ها برای ایجاد تفرقه را برجسته می‌کند. حمایت از آرمان فلسطین یک لحظه زودگذر همدردی نیست، بلکه بیان مستمر احترام به مقاومت و تلاش آن برای حفظ اصول شرافت و حاکمیت است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز