۴ فروردین ۱۴۰۳
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

حمله تروریستی در روسیه؛ دلایل و پیامدها/ آمریکا یا داعش؟

حمله تروریستی در روسیه؛ دلایل و پیامدها/ آمریکا یا داعش؟

حمله تروریستی به تالار کنسرت در شهر کروکوس در روسیه که تا کنون به کشته و زخمی شدن بیش از ۱۴۹ نفر انجامید، عنوان اصلی تحولات و رویدادهای سیاسی منطقه و جهان را به خود اختصاص داد.

به گزارش نگاه نو، مسکو، چنین حملات تروریستی را بارها تجربه کرده است، به ویژه در سال ۲۰۱۳ که اوج حملات تروریستی در روسیه بود.

هر کدام از این اقدامات تروریستی در یک شرایط سیاسی خاص در منطقه که با مواضع روسیه بی ارتباط هم نبود اتفاق افتاد و اهداف آن فراتر از یک قدام خرابکارانه بود.

درباره اقدام تروریستی روز گذشته در روسیه اگرچه تاکنون، داده های قطعی درباره پشت پرده این حمله تروریستی در دست نیست اما گمانه‌زنی‌هایی و نیز اطلاعاتی در دست هست که می‌توان دست کم این تحلیل را ارائه داد که موضوع فراتر از یک اقدام خرابکارانه بشمار می‌رود.

از این رو زمانی که داعش مسئولیت این حملات تروریستی را بر عهده گرفت مسکو آن را جعلی دانست و به عبارتی این نکته را نپذیرفت که داعش در پشت پرده این حمله تروریستی قرار دارد.

روسیه معتقد است که برخی با صدور چنین بیانیه‌ای تلاش می‌کنند پشت پرده این اقدام تروریستی را مخفی یا آن را به یک گروه شکست خورده مانند داعش تقلیل دهند. این در حالیست که داعش همواره تلاش می‌کند از هر فرصتی تروریستی و خرابکارانه برای احیای خود بهره‌برداری کند.

اما نقش آمریکایی‌ها و اسرائیل نیز در این باره مبهم و مشکوک است. آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش به اتباع خود درباره وقوع اقدامات تروریستی در روسیه هشدار داده بودند و حتی در بیانیه کاخ سفید نیز بر این نکته تاکید شد که آمریکا در این باره به مسکو هشدار داده است.

اسرائیل نیز بارها روسیه را تهدید کرده است. به عنوان مثال امیر ویتمن از اعضای بلندپایه حزب حاکم لیکود رژیم صهیونیستی اکتبر گذشته در گفتگو با شبکه راشا تودی روسیه آشکارا دولت روسیه را تهدید کرده بود.

ویتمن خطاب به مجری شبکه راشاتودی، با بیان اینکه شما از دشمنان (رژیم) اسرائیل حمایت می‌کنید، گفته بود: روسیه تاوان آن را پس از پایان جنگ در غزه خواهد پرداخت.

مجری راشاتودی در ادامه حرف ویتمن را قطع کرد و با تعجب، گفته بود: می‌گویی روسیه بهای آن را خواهد پرداخت؟!

ویتمن در پاسخ به مجری گفته بود: بله، روسیه بهای آن را خواهد پرداخت. ما در این جنگ پیروز خواهیم شد.

در یک جمع‌بندی کلی و تحلیلی می‌توان گفت انتخاب دوباره پوتین به عنوان رئیس جمهور روسیه و نیز مواضع این کشور در قبال تحولات غزه و از طرفی تلاش برخی جریان‌های سیاسی برای انتقال دامنه درگیری از غزه به روسیه با هدف انحراف افکار عمومی از مهم‌ترین انگیزه‌های عاملان این حمله تروریستی به شمار می‌رود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز