۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

مروری بر تحولات بین الملل سال ۱۴۰۲؛

برکناری رابرت مالی/ ابهامات و دلایل

برکناری رابرت مالی/ ابهامات و دلایل

رابرت مالی برکنار شد و آبراهام پیلی جایگزین او شد، در آن زمان برخی از جریان‌های داخلی و خارجی تلاش کردند تا برکناری رابرت مالی را به ادامه توافق هسته‌ای ایران مرتبط کنند.

به گزارش نگاه نو، رابرت مالی به دلیل تحقیقات امنیتی دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا درباره سوء استفاده احتمالی وی از اطلاعات طبقه‌بندی شده، متهم شد و به همین دلیل و در پی اختلاف جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از کار کناره گرفت.

به نظر نمی‌رسد که آبراهام پیلی آتوریته و ویژگی رابرت مالی را داشته باشد. آبراهام پیلی پیشتر مشاور ویژه کامالا هریس معاون جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بود.

اما نکته مهم اینکه آبراهام به هیچ وجه سابقه دیپلماتیک ندارد، بر اساس همین دیدگاه برخی معتقدند که کنار رفتن رابرت مالی به توافق هسته‌ای ایران آسیب می زد.

البته باید گفت بیشتر تحلیل‌ها درباره پیامدهای کنار رفتن رابرت مالی مدیریت شده و با اهداف خاصی و به منظور ایجاد التهاب اقتصادی و نیز تنش سیاسی درباره ایران مطرح می‌شد.

از این رو در آن زمان، موضوع پیامدهای کنار رفتن رابرت مالی از سوی برخی رسانه‌های داخلی و خارجی به شدت مطرح شد، جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که برخی از جریان‌ها به دنبال ماهی گرفتن از این آب آلوده هستند.

اما چند واقعیت مهم وجود دارد که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم:

نخست اینکه همگان می‌دانند سیاست‌های آمریکا به ویژه سیاست‌ خارجی این کشور وابسته به یک شخص و حتی شخص رئیس جمهور نیست شاید در برخی موارد اعمال سلیقه شود اما سیاست‌های کلان در نهادهای دیگر آمریکا تعریف و اجرایی می‌شود.

دوم اینکه رابرت مالی در ماه‌های گذشته از فعالیت‌های دیپلماسی خود کاسته بود و از عرصه دیپلماتیک فاصله گرفته بود و نقش مهم و زیادی هم در برجام نداشت.

جالب اینجاست که برت مک گورک هماهنگ کننده کاخ سفید در خاورمیانه و شمال آفریقا چهره پیشرو در پیشبرد توافق جدید با ایران به شمار می‌رفت نه رابرت مالی.!

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز