۲۸ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

مروری بر پرونده‌های مهم سال ۱۴۰۲؛

جهان در سالی که گذشت/ انتخابات ایران و پیامدهای آن

جهان در سالی که گذشت/ انتخابات ایران و پیامدهای آن

در سالی که گذشت، انتخابات ایران به عنوان یکی از مهمترین تحولات خبری محسوب می شد، موضوعی که علیرغم فشارهای شدید رسانه ای نقش مهمی در مدیریت تحولات منطقه ای داشت.

به گزارش نگاه نو، برگزاری انتخابات ایران و حضور مردم کشورمان در این فرایند سیاسی با وجود فشارهای شدید رسانه‌ای و نیز سیاسی کشورهای غربی و نیز مخالفان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود که نقش مهمی در مدیریت و استمرار تحولات منطقه‌ای داشت.

به ویژه اینکه این جریان‌ها بر عدم مشارکت مردم و اعتبار زدایی از مشارکت گسترده حساب ویژه‌ای باز کرده بودند.

تمرکز رسانه‌های غربی و مخالفان قبل از برگزاری انتخابات بر تحریک مردم برای عدم مشارکت در انتخابات و القای فضای ناامیدی بود و پس از انتخابات بر اعتبار زدایی از مشارکت مردمی با شیوه‌های مختلف متمرکز شدند.

واقعیت این است که اعتبار زدایی از مشارکت مردمی می تواند مسیر غرب برای ادامه فشارهای سیاسی و اقتصادی و حتی نظامی را فراهم کند.

این در حالی است که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تا کنون همواره در تمامی فرایندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، پای یک مولفه مهم مشترک در میان بوده است.

مولفه‌ای که از آن به نام مشارکت حداکثری در فرایندهای سیاسی، مناسبات ملی و اسلامی و حمایت مردمی یاد می‌شود اما چرا تا این اندازه برگزاری یک فرایند سیاسی مانند انتخابات در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مهم و تاثیرگذار است:

نخست اینکه انقلاب اسلامی ایران برخلاف تعریف دیگر از انقلاب‌های جهان در مرزهای جغرافیایی خود محدود نشد و دارای یک گفتمان برون مرزی و تاثیرگذار است که از سال ۱۹۸۷ تاکنون بروز و ظهور خود را در تحولات منطقه‌ای نشان داده است.

انقلاب ایران همچنان به عنوان یک مانع بازدارنده و تاثیرگذار در برابر قدرت‌های جهانی ایفای نقش کرده است.

انقلاب ایران به ایجاد تغییرات مهمی در جغرافیای سیاسی منطقه و ممانعت از ایجاد یک تجزیه گسترده در غرب آسیا شد.

نقشه راه جمهوری اسلامی قبل و بعد از انقلاب بر اصول راهبردی حمایت از آرمان ملت‌های جهان به ویژه موضوع فلسطین تمرکز و بنیان یافت. از این رو از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون تلاش شد تا مدل انقلاب ایران به عنوان یک الگوی موفق برای ملت‌های منطقه قرار نگیرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز