۲۷ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

لغو فوری و یکجانبه توافق نظامی نیجر با آمریکا

لغو فوری و یکجانبه توافق نظامی نیجر با آمریکا

آمادو عبدالرحمن سخنگوی دولت انتقالی نیجر شنبه شب طی بیانیه‌ای از لغو فوری و یک جانبه توافق نظامی با ایالات متحده آمریکا خبر داد.

به گزارش نگاه نو، «دولت نیجر با در نظر گرفتن خواسته‌ها و منافع مردم با تمام مسؤولیت خود تصمیم گرفت که توافقنامه مربوط به حضور کادر نظامی آمریکا و کارمندان غیرنظامی وزارت دفاع این کشور در اراضی نیجر را لغو کند». این را سخنگوی دولت نیجر شنبه شب از طریق تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد.

لغو فوری و یک‌جانبه توافقنامه نظامی با آمریکا درست یک روز پس از سفر سه روزه مقامات ارشد آمریکایی به نیامی، پایتخت این کشور صورت می‌گیرد. توافقنامه‌ای که امضای آن به سال ۲۰۱۲ باز می‌گردد و به گفته دولت انتقالی کنونی نیجر، ناعادلانه بود و ۱۲ سال پیش بر نیامی تحمیل شده بود.

گروهی از فرماندهان نظامی کشور نیجر که خود را «شورای ملی حفاظت از میهن» نامیده بودند، ۲۷ جولای سال گذشته اعلام کردند که در واکنش به تداوم تنش مستمر اوضاع امنیتی در نیجر و همچنین وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی دست به کودتا زده است. بدون این‌که صدای حتی یک تیر در نیامی شنیده شود.

از دهم آگوست سال گذشته، دولت انتقالی نیجر پس از عزل رئیس‌جمهور محمد بازوم و تشکیل مجلس ملی جدید برای حمایت از کشور، قدرت را در این کشور واقع در غرب آفریقا به صورت مسالمت‌آمیز در دست گرفته است.

ایالات متحده آمریکا از همان ساعات اولیه کودتای ارتش نیجر، به همراه فرانسه آن را محکوم کرد و خواستار آزادی بازوم شد.

نیامی سال گذشته قراردادهای همکاری نظامی با فرانسه را نیز لغو و این کشور را مجبور به بیرون کشیدن نیروهایش از نیجر در دسامبر گذشته کرد.

به نوشته وبگاه المیادین، فسخ توافق نظامی با واشنگتن توسط نیامی، در چارچوب مجموعه‌ای از تحولات سیاسی انجام شد که بیش از یک کشور آفریقایی شاهد آن بودند که در آن گروه‌های نظامی با به دست گرفتن ابتکار عمل، شعارهای مخالف مداخله خارجی در سیاست‌های کشورهای خود را سر دادند و خواستار پایان ده‌ها سال استعمار و استثمار ثروت آفریقا توسط برخی کشورهای اروپایی شدند.

در همین راستا نیز امروز شورای حاکم در نیجر موسوم به شورای ملی حفاظت از میهن، توافقنامه همکاری نظامی با واشنگتن را لغو کرد و حضور نیروهای آمریکایی در خاک نیجر را غیر قانونی و مغایر با منافع این کشور دانست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز