۲۷ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

مروری بر پرونده‌های مهم سال ۱۴۰۲؛

جهان در سالی که گذشت/ بحران فرانسه

جهان در سالی که گذشت/ بحران فرانسه

فرانسه در سال ۱۴۰۲ با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرد. ماکرون در حالی درگیر بحران‌ها و چالش‌های داخلی بود که تلاش می‌کرد با دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه به ویژه لبنان و ایران شرایط فرار خود را از این چالش‌ها فراهم سازد.

به گزارش نگاه نو، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در دامی گرفتار شد که خود او برای کشورهای دیگر فراهم کرده بود و تلاش داشت تا زمینه اعتراضات و ناآرامی و نارضایتی در منطقه را فراهم کند.

اعتراضاتی که در پی کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله الجزایری به دست پلیس این کشور آغاز شد، روند امور برای کابینه ماکرون را بحرانی تر و سخت تر از گذشته کرد.

حامیان راست‌ها با برجسته‌ سازی حمله تروریستی باتاکلان فرانسه در تلاش برای تقدس سازی نیروهای پلیس برآمدند تا رویکرد آنها در قبال قتل ناهل هفده ساله که در بازرسی جاده‌ای پلیس کشته شد زیر سئوال نرود.

حامیان دولت برای تبرئه کردن پلیس فرانسه از خشونت تلاش کردند. موضوع نارضایتی شهردار بزیه در فرانسه برای عقد یک الجزایری ۲۴ ساله که با حکم اخراج از فرانسه رو به روست سر و صدای بسیاری به پا کرد.

علاوه بر این الجزایری ها ناآرامی های اخیر فرانسه را به دلیل گذشته استعماری آن حق این کشور اعلام کردند. فعالان سیاسی لغو قانونی را خواستار شدند که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد و بر اساس آن شرایط قانونی تیراندازی نیروهای پلیس تسهیل شده است.

در ادامه مناقشات میان فرانسه و آلمان، فرانسه این بار آلمان را به دورویی در حوزه انرژی متهم کرد. در حالی که آلمان از پذیرفتن انرژی هسته‌ای به عنوان سوخت پاک خودداری می کند، مشخص شد این کشور مقادیر قابل توجهی انرژی هسته ای وارد کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز