۲۵ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

در بیانیه ای اعلام شد؛

مبارزه با تروریسم و امنیت مرزی؛ محور رایزنی‌های هیات ترکیه در عراق

مبارزه با تروریسم و امنیت مرزی؛ محور رایزنی‌های هیات ترکیه در عراق

منابع رسانه‌ای از سفر هیات سیاسی و امنیتی ترکیه به عراق باهدف رایزنی درباره پرونده‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم خبر دادند.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه این کشور با «فواد حسین» همتای عراقی خود در بغداد دیدار کرده است.

طبق این بیانیه، یک نشست امنیتی نیز به میزبانی وزارت امور خارجه عراق برگزار شده است. در این نشست «یاشار گولر» وزیر دفاع، «ابراهیم کالین» رئیس سازمان اطلاعات و «منیر کارال اوغلو» معاون وزیر کشور ترکیه نیز شرکت داشتند.

پیش‌ازاین وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که در جریان سفر هیات این کشور به عراق، درباره مبارزه با تروریسم، امنیت مرزها و همچنین موضوعات مختلفی از جمله انرژی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

منابع این وزارتخانه در نشست خبری در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفتند: همان‌طور که می‌دانید دسامبر گذشته (آذر و دی ۱۴۰۲) یک اجلاس امنیتی با مقامات عراقی در آنکارا برگزار شد که دومین اجلاس امروز در عراق برگزار می‌شود. در این نشست‌ها مسائل امنیتی و همکاری‌های نظامی و مبارزه با تروریسم موردبحث قرار خواهد گرفت. در نشست آنکارا تأکید شد که حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) «تهدید مشترک» برای هر ۲ کشور است.

این منابع ادامه دادند: نشستی که فرماندهان ترکیه در آن سوی مرز برگزار کردند، در محدوده منطقه عملیات «پنجه- قفل» برگزار شد. در این دیدار با مقامات عراقی، امنیت خط مرزی عراق – ترکیه و اقدامات برای افزایش امنیت شهروندان عراقی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این گونه جلسات برای همکاری و هماهنگی در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ارتش ترکیه ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ عملیات «پنجه – قفل» را علیه مواضع حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) در مناطق متینا، زاب، افشین و باسیان در شمال عراق آغاز کرد.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با عناصر گروه مسلح موسوم به کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) که در فهرست تروریستی کشورهای ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند.

بغداد بارها حملات ترکیه به شمال عراق را مصداق اشغالگری خوانده و بسیاری از مناطق شمال سوریه و عراق به دنبال حملات پیاپی ارتش ترکیه خالی از سکنه شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز