۲۲ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

تاکید پکن بر ادامه نقش سازنده برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین

تاکید پکن بر ادامه نقش سازنده برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: پکن به ایفای نقش سازنده برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد و از برگزاری یک نشست جهانی صلح که توسط مسکو و کی‌یف به رسمیت شناخته شده باشد، استقبال خواهد کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از نشریه گلوبال تایمز، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین اظهار داشت: در همین راستا، لی خوی نماینده ویژه چین هفته گذشته با مقامات مختلفی از کشورهای روسیه، اوکراین، آلمان، لهستان، اتحادیه اروپا، سوئیس و فرانسه برای انتقال پیام ها، ایجاد اجماع و تبادل نظر عمیق در مورد آتش بس و حل و فصل سیاسی بحران اوکراین، گفت‌وگو کرد.

وی تصریح کرد: لی که برای آتش‌بس میان مسکو و کی‌یف به روسیه، اوکراین و کشورهای اروپایی سفر کرد، در دیدار با مقامات اروپایی سعی کرده است اجماعی برای یک راه‌حل سیاسی در مورد پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین ایجاد کند که نشان از احساس مسوولیت پکن در این منطقه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه طرفین از تلاش‌های میانجی‌گری چین قدردانی کردند، خاطرنشان کرد پکن از موضعی عینی و بی‌طرفانه پیروی می‌کند و به طور فعال مذاکرات برای ایجاد ثبات و صلح را ترویج کرده است.

وی افزود: ما از برگزاری یک نشست جهانی صلح که توسط مسکو و کی‌یف به رسمیت شناخته شده باشد، استقبال و از مشارکت برابر همه طرف‌ها و گفت‌وگوی منصفانه در مورد همه طرح‌های که صلح و ثبات را تضمین کند، حمایت خواهیم کرد.

سخنگوی دیپلماسی چین تصریح کرد که پکن به ایفای نقش سازنده برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

جانگ خونگ پژوهشگر موسسه مطالعات «روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی» آکادمی علوم اجتماعی چین درهمین راستا، اظهار داشت: تلاش‌های مجدد چین می‌تواند راه را برای پیشرفت در مذاکرات هموار کند.

وی افزود: انجام گفت‌وگوهای گسترده با طرف‌های مربوطه ممکن است به پکن در یافت فرصت‌های جدیدی برای دفاع از آتش‌بس کمک کند و تعهد خود را به حکومت جهانی و منطقه‌ای نشان دهد.

کشورهای اروپایی و آمریکا پس از ۲ سال از جنگ میان مسکو وکی‌یف، تمایلی به حمایت از اوکراین ندارند و بحث‌ها در مورد احتمال آتش‌بس تشدید می‌شود.

بر اساس نظرسنجی از موسسه هریس پول کوئینسی، تقریبا ۷۰ درصد از مردم آمریکا از دولت بایدن می‌خواهند که کی‌یف به سمت صلح با مسکو سوق دهد.

پاپ فرانسیس در مصاحبه ای با شبکه «آراس‌آی» در این رابطه گفت: کی‌اف باید برای پایان جنگ با مسکو وارد مذاکرات شود.

کوی خنگ محقق موسسه ملی تبادل بین المللی سازمان همکاری شانگهای شانگهای با بیان اینکه اظهارات پاپ ناشی از نگرانی وی از افزایش تعداد کشته‌های میدان جنگ است اما مورد سرزنش‌های کشورهای مختلفی قرار گرفت، افزود:حمایت از اوکراین در برابر روسیه در غرب از نظر سیاسی درست تلقی می شود.

وی تصریح کرد که انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در وضعیت جنگ میان مسکو-کی‌یف تاثیر گذار است.

کوی خنگ همچین تاکید کرد که هر راه‌حلی که موجب پایان جنگ در کی‌یف شود باید مورد حمایت قرار گیرد و همکاری‌های کشورهای مختلف با پکن برای حل این معضل اهمیت دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز