۲۲ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

اوکراین:

پاپ برای ما میانجیگری نکند

پاپ برای ما میانجیگری نکند

سخنان رهبر کاتولیک‌های جهان پاپ فرانسیس درباره مذاکره با روسیه و بالا بردن پرچم سفید توسط اوکراین، خشم سران این کشور را برانگیخت.

به گزارش نگاه نو، در شرایطی که شکست‌های میدانی اخیر اوکراین در جنگ با روسیه همچنان خبرساز است، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه اوکراین در دو اظهارنظر جداگانه اظهارات پاپ فرانسیس درباره ضرورت آغاز مذاکره برای پایان دادن به این جنگ را رد کردند.

رهبر کاتولیک‌های جهان روز گذشته خطاب به اوکراین درباره لزوم پیش‌قدم شدن برای مذاکرات صلح گفت که «وقتی می‌بینید شکست خورده‌اید، کارها خوب پیش نمی‌رود، باید شجاعت مذاکره را داشته باشید.

پاپ فرانسیس افزود که «قوی‌ترین کسی است که به اوضاع نگاه می‌کند، به مردم فکر می‌کند و شجاعت پرچم سفید را دارد و مذاکره می‌کند».

وزیر خارجه اوکراین دیمیتری کولبا در یک پیام در ایکس (توئیتر سابق) در رد سخنان پاپ به بی‌طرفی واتیکان در جنگ جهانی دوم طعنه زد و نوشت: «در موضوع (بالا بردن) پرچم سفید، ما این را از راهبرد واتیکان در نیمه اول قرن بیستم می‌دانیم».

وی با بیان اینکه واتیکان «از تکرار اشتباهات گذشته بپرهیزد و از اوکراین و مردمش حمایت کند»، افزود: «پرچم ما به رنگ زرد و آبی است و این پرچمی است که ما با آن زندگی می‌کنیم، می‌میریم و پیروز می‌شویم. ما هرگز هیچ پرجچم دیگری را به اهتزاز در نمی‌آوریم».

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هم در یک نطق ویدئویی بدون اشاره مستقیم به پاپ فرانسیس اعلام کرد که کلیسا در اوکراین «در کنار مردم قرار دارد و نه اینکه در فاصله دو هزار و پانصد کیلومتری در یک جا، بین کسی که می‌خواهد زندگی کند و کسی که می‌خواهد شما را نابود کند، به صورت مجازی میانجیگری کند».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز