۲۱ اسفند ۱۴۰۲
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

حزب «راست میانه» پیروز انتخابات پارلمانی پرتغال شد

حزب «راست میانه» پیروز انتخابات پارلمانی پرتغال شد

حزب راست میانه پرتغال با هدایت لوئیس مونته‌نگرو در انتخابات پارلمانی این کشور اعلام پیروزی کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری رویترز، نمایندگان منتخب پارلمان پرتغال از حزب چگا (حزب راست ملی گرای محافظه کار) پس از شمارش آرا بیش از چهار برابر شده و به حداقل ۴۸ نماینده از ۲۳۰ کرسی مجلس رسید.

از سوی دیگر مونته نگرو رهبر ائتلاف دمکراتیک راست میانه پرتغال (AD) در انتخابات عمومی دیروز پیروز شد، هر چند مشخص نیست که آیا می تواند بدون حمایت حزب راست افراطی چگا، که مونته نگرو برای مذاکره با وی امتناع دارد، حکومت کند.

به نوشته این خبرگزاری، اکثریتی که حزب چگا در پارلمان پرتغال بدست آورده در کنار سایر پیروزی های راست افراطی در اروپا نشانگر تغییر گرایش سیاسی مردم این قاره است.

پرتغال که پس از سقوط دیکتاتوری فاشیستی در ۵۰ سال پیش، بار دیگر شاهد حاکمیت دموکراسی بود، مدت‌هاست که به عنوان یکی از کشورهای مصون از پوپولیسم راست گرا در نظر گرفته می شود.

مونته نگرو پس از اعلام پیروزی، در ساعات اولیه امروز دوشنبه خطاب به جمعیت حامیان خود ضمن تکرار وعده انتخاباتی خود مبنی بر عدم تکیه بر پوپولیست های راستگرا برای حمایت از حکومت، ابراز امیدواری کرد که حزب سوسیال دموکرات و چگا با ایجاد یک ائتلاف منفی مانع دولتی که مردم پرتغال می خواهند، نشود.

در این میان حزب راست افراطی بر اساس یک پیام ضد تشکیلاتی، کارزاری را به راه انداخته و متعهد شده است که فساد را از بین برده و با آنچه که مهاجرت بی رویه خوانده، مخالفت ورزیده است.

آندره ونتورا رهبر حزب چگا در همین زمینه به خبرنگاران گفت رای گیری روز یکشنبه کاملا نشان داد که پرتغالی ها خواهان یک دولت راست میانه با همراهی چگا هستند. این در حالی است که وی پیش از این رهبر حزب راست میانه را مسئول هرگونه بی ثباتی سیاسی در صورت امتناع از مذاکره دانسته بود.

انتخابات زودهنگام پارلمان پرتغال دیروز یکشنبه آغاز شد و نتایج نظرسنجی حاکی از آن بود که حمایت از وعده‌های چگا برای از بین بردن فساد و مقابله با «مهاجرت بیش از حد» از زمان برگزاری انتخابات سال ۲۰۲۲ تاکنون تقریبا دو برابر شده است.

این کشور از زمان استعفای آنتونیو کاستا نخست وزیر سوسیالیست در گرماگرم تحقیقات فساد تاکنون شاهد کاهش گرایش مردم به احزاب چپ و تمایل بیشتر به سمت راست میانه و راست افراطی بوده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز